سرگرمی و ورزش

بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران 【سال1402】❤️ + لیست 10 تایی

ما در ابتدای این مقاله قصد داریم رشته سوارکاری را مورد بررسی قرار داده و سپس بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران را به شما معرفی کنیم.

سوارکاری

شاید از نظر عموم مردم، سوارکاری ورزش زیاد سختی نیست و نیاز به مهارت خاصی ندارد و تنها کار نشستن بر روی اسب است، درحالی که این عقیده کاملا اشتباه است. سوارکاری ورزشی است که برای تقویت عضلات بدن بسیار مناسب است و به دلیل نیاز برقراری ارتباط با اسب و دقت بالا، باعث افزایش تمرکز و کاهش اضطراب می شود.

شاخه های سوارکاری

تاخت
هدف تاختن و اول رسیدن به خط پایان است. مسافتی که سوارکاران باید طی کنند در این مسابقات بین 1600 و 2400 متر است. در نوعی دیگر از این سری مسابقات، اسب باید از روی موانع بپرد که مسافت آن با توجه به موانع آن متفاوت است.

یورتمه
در این سری مسابقات نیز هدف رسیدن سریع تر به خط پایان است اما این بار سوارکاران اجازه اخت ندارند و در صورت انجام این کار از دور مسابقه حذف می شوند.

درساژ
در این سری مسابقات کیفیت ارتباط سوارکار با اسب توسط انجام حرکات نمایشی اسب سنجیده می شود. داوران بر اساس دقت و تکنیک سوارکار به او از صفر تا ده نمره می دهند.

مسابقات استقامت
هدف این سری مسابقات، طی کردن مسافت طولانی بین 20 تا 160 کیلومتر در یک یا دو روز است. سواری استقامت از رشته های رسمی فدراسیون سوارکاری جهانی است.

پرش با اسب
این سری مسابقات از متداول ترین مسابقات سوارکاری در جهان می باشند و مشابه مسابقات درساژ و استقامت هستند.

بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران

بهترین باشگاه های سوارکاری چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی هایی که یک باشگاه سوارکاری خوب باید داشته باشد:

  • مربیان و اساتید سوارکاری متخصص و مجرب
  • آموزش درست و دقیق برای جلوگیری از آسیب احتمالی شاگرد
  • امکانات کامل و دارا بودن انواع مختلف مانژ اسب سواری
  • امکانات کافی برای تطبیق با شرایط مختلف مانند هوا و …

بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران کدامند؟

در ادامه این مقاله می خواهیم 10 تا از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران را به شما معرفی کنیم:

باشگاه سوارکاری شکوری

باشگاه سوارکاری شکوری

باشگاه سوارکاری شکوری از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران است. این باشگاه در سال 1357 توسط چنگیز شکوری بنا شد. این باشگاه دارای فضای آرام، زیبا و خانوادگی بوده و آموزش های مختلف سوارکاری و در تمام سطوح، از مبتدی تا پیشرفته، در این باشگاه انجام می شود.

امکانات این باشگاه تا حدی است که با شهریه دریافتی در دوره های آموزشی آن متناسب باشد. آموزش سوارکاری در این مجموعه تحت نظر اساتید و مربیان مجرب و متخصص انجام می شود.

این باشگاه تا کنون عناوین زیاد و بسیار معتبری کسب کرده است. الهام شکوری، یکی از بانوان موفق در رشته سوارکاری، مشغول به مربی گری در همین باشگاه است.

نشانی: احمد آباد مستوفی، به سمت رضی آباد، خیابان گلزار، پلاک 1
شماره تماس: 09123132923 – 09125338510

باشگاه سوارکاری ایران زمین

باشگاه سوارکاری ایران زمین

باشگاه سوارکاری ایران زمین یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران است. مدیریت این باشگاه توسط محمد محکم اداره می شود. برگزاری کلاس سوارکاری و درساژ پیشرفته در این مجموعه انجام می شود. دارای مجموعه اصطبل هاي مرکز پرورش اسب ایران زمین می باشد که مطابق با استانداردهای روز دنیا هستند.

این باشگاه با مرکز پرورش اسب ایران زمین استان اصفهان و مدرسه سوارکاری رامون کشور اسپانیا قرارداد همکاری امضا کرده است. این همکاری شامل اعزام مربی در رشته های پرش، درساژ و استقامت از سوی مدرسه سوارکاری رامون و اعزام سوارکاران باشگاه ایران زمین جهت حضور در مسابقات کشور اسپانیا می باشد.

نشانی: ستارخان، بعد از پل ستارخان، خیابان نیرو، داخل مجموعه برق آلستوم
شماره تماس: 88275306

باشگاه سوارکاری آریاسب

باشگاه سوارکاری آریاسب

باشگاه سوارکاری آریاسب یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران است. این باشگاه که در مجموعه پارک چیتگر قرار دارد یکی از بزرگترین باشگاه های سوارکاری در محدوده غرب تهران محسوب می گردد. این مجموعه با مدیریت آقای هادی ساعی قهرمان تکواندوی جهان ، حدود ده سال است که در زمینه های سوارکاری و تیراندازی با کمان شروع به فعالیت کرده است. دسترسی آسان این مجموعه از طریق مترو و شبکه بزرگراهی از جمله نقاط مثبت آن محسوب می گردد.

باشگاه سوارکاری آریاسب دارای 5 مانژ سوارکاری و پرش و یک مانژ پونی سواری است. هم چنین یکی از مزایای این باشگاه افتتاح مانژ سرپوشیده آن است. به این صورت در روزهای بارانی نگرانی وجود ندارد و مانژ سرپوشیده آماده استفاده مالکین و مربیان محترم می باشد. فعالیت این باشگاه در زمینه آموزش سوارکاری به کودکان با اسب های پونی باعث شده است تا مورد استقبال قرار گیرد.

مجموعه ورزشی آریاسب دارای 107 باکس اسب و 5  اصطبل برای پانسیون و نگهداری اسب ها است. همچنین امکاناتی چون کافی شاپ، فروشگاه لوازم سوارکاری و تیراندازی و پارکینگ نیز در این باشگاه وجود دارد. این مجموعه دارای زمین مجزا برای تیر و کمان است. دارا بودن مانژ سرپوشیده، این مجموعه را نسبت به خیلی از مجموعه های سوارکاری دیگر متمایز می کند. این ویژگی باعث می شود شرایط جوی باعث محدودیت تمرین سوارکاران نشود.

کلاس های این باشگاه همه روزه به غیر از شنبه ها از ساعت 9 صبح تا 13 و از ساعت 15 تا 19 عصر تشکیل می شود. همچنین افراد 15 الی 70 سال می توانند از این مجموعه استفاده نمایند.

نشانی: پارک چیتگر، درب 2 و 3، میدان دستواره، انتهای خیابان شقایق
شماره تماس: 44904010

باشگاه سوارکاری زجاجی

باشگاه سوارکاری زجاجی

باشگاه سوارکاری زجاجی یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران است. این باشگاه در سال 1363 توسط حسین زجاجی تاسیس شد و هم اکنون مدیریت آن به دست صبا زجاجی است.

این باشگاه خدمات نگهداری و پانسیون اسب و آموزش سوارکاری برای همه ی سنین را ارائه می دهد. برای کودکان از سن 7 سال به بالا خدمات ارائه می شود. به سوارکاران خانم مربی خانم و برای آقایان مربی آقا آموزش می دهند.

دوره های آموزشی در این باشگاه در 10 ترم برگزار می شود، هر ترم 10 جلسه و هر جلسه یک ساعت. آموزش در این مجموعه از مبتدی تا پیشرفته انجام می شود.

نشانی: بزرگراه ارتش، خیابان سوهانک، رو به روی برج های مروارید
شماره تماس: 09126301126

باشگاه سوارکاری الغدیر

باشگاه سوارکاری الغدیر

باشگاه سوارکاری الغدیر یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران است. این باشگاه بخاطر داشتن مسیر بدون ترافیک و دسترسی آسان افراد علاقه مند به سوارکاری، از محبوب ترین باشگاه های شمال شرق تهران محسوب می شود. این باشگاه در سال 1385 تاسیس شده است.

آموزش در این باشگاه در سطوح مبتدی تا پیشرفته و با نظارت اساتید مجرب و متخصص صورت می گیرد. این باشگاه 4 عدد اصطبل و باکس های متعدد دارد که تمامی آنها از استانداردهای بالا برخوردار هستند.

ترم ها به صورت جلسات یک ساعته هستند. ورود برای عموم برای تماشا آزاد است. باشگاه دارای فضایی با طبیعت زیبا و چشم اندازهای شهر تهران است. امکان برداشتن کلاس خصوصی با پرداخت هزینه جداگانه وجود دارد.

نشانی: اتوبان شهید بابایی، بعد از حکیمیه، جاده تلو
شماره تماس: 09191004718

باشگاه سوارکاری آرش

باشگاه سوارکاری آرش

امکانات مناسب و خدمات آموزشی مطلوب، باشگاه سوارکاری آرش را به یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران تبدیل کرده است. این باشگاه با مدیریت نادعلی فرجامی توانسته حضور موفق آن ها در مسابقات برگزار شده رقم بزند.

باشگاه آرش دارای امکانات مناسب برای برگزاری کلاس های آموزش و مسابقات است. در این باشگاه علاوه بر فراهم کردن مانژ سوارکاری جهت تمرین و مسابقه سالن سرپوشیده نیز موجود است و این تجهیزات باعث می شود تا در کل سالن فارغ از هر فضای جوی، کار آموزش و مسابقات ادامه داشته باشد. فضای سرپوشیده موجود در این مجموعه سبب متمایز شدن این باشگاه از بسیاری از باشگاه ها شده است.

باشگاه آرش تا 70 راس اسب را می تواند پذیرا باشد. از این تعداد 25 اسب مسابقه و مابقی شامل کره ها است. هر پنج شنبه مسابقات اسب و سوار را در رده های نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان برگزار می شود که با حضور عموم مردم امکان پذیر است.

در مسابقات مهم معتبر فدراسیون جهانی که به میزبانی تهران برگزار شد دو سوارکار این باشگاه حضور یافتند و یک عنوان نایب قهرمانی و یک عنوان اول را کسب کردند. در مجموع 17 سوارکار این باشگاه در مسابقات اخیر قهرمانی استان در رده های مختلف حضور دارند که در رده نوجوانان یک مقام اول و یک مقام دوم و در رده جوانان نیز یک مقام اول را کسب کردند.

نشانی: کرج، کوهسار، خیابان سپید پر، بعد از باغ شهر آرین جنب کشتارگاه سپید پر
شماره تماس: 09123624997

باشگاه سوارکاری جم

باشگاه سوارکاری جم

باشگاه سوارکاری جم یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران است. این باشگاه با همت استاد مهدی جمشید خانی و سرهنگ نشاطی بزرگ در سال 1372 در مساحتی بالغ بر پنج هکتار تاسیس شد.

این مرکز با ارائه قهرمانان نامدار و چاپ و نشر بیش از ٢٠ جلد کتاب همچنان به راه خود ادامه می دهد. مهدی جمشیدخانی ، پدر مازیار جمشید خانی ، قهرمان مسابقات کشوری پرش با اسب هستند. مدیریت مجموعه سوارکاری جم با بابک جمشیدخانی است.

وجود طبیعت بکر و زمین مناسب برای آماده سازی اسب ها در حوالی باشگاه جم، محیط خصوصی و آرام جهت گشت داخل باشگاه و سلامتی اسب از ویژگی های مثبت این باشگاه می باشد که باعث جذب طرفداران سوارکاری به این باشگاه شده است.

این باشگاه دارای مربیان با تجربه و تخصصی با مجوز مربی گری از فدراسیون است. باشگاه جم دارای مانژ استاندارد و درساژ، پرش و امکانات دیگر است. همچنین امکانات پانسیون و پرورش اسب و برگزاری کلاس های خصوصی با پرداخت هزینه جداگانه در این باشگاه وجود دارد.
باشگاه جم مناسب کودکان بالای ۵ سال می باشد و امکان استفاده هم زمان برای بانوان، آقایان و کودکان را داراست.

نشانی: کمربندی آزادگان، خیابان شمس آباد، بالاتر از شمس آباد
شماره تماس: 55243040

باشگاه سوارکاری بام

باشگاه سوارکاری بام

باشگاه سوارکاری بام یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران است. این باشگاه در زمینی به وسعت بالغ بر 55000 متر مربع در قلب پارک چیتگر تهران احداث شده است. این باشگاه شامل فضاهایی چون مانژ (محوطه‌ای ویژه آموزش اسبان و سوارکاران) مسابقات، ۳ مانژ تمرین و آموزش، پانسیون و اصطبل اصلی اسب ها، مدرسه عالی آموزش سوارکاری، کلینیک و مرکز جراحی شبانه روزی تخصصی اسب ها، بخش اداری، مدیریت، فروشگاه، رستوران، سوئیت، پارکینگ و سایر قسمت های مورد نیاز یک باشگاه به روز دنیا می باشد.

مانژ اصلی باشگاه یکی از بزرگترین و مجهز ترین و استاندارد ترین مانژ های خاورمیانه می باشد که میزبان مسابقات داخلی و خارجی بسیار زیادی بوده است. این باشگاه دارای ٢٠٠ اصطبل استاندارد می باشد که در مساحت حدود 4000 متر بنا شده اند.

این باشگاه در زمره مدرن ترین و علمی ترین باشگاه های کشور می باشد که زمین های مسابقه و تمرین آن مطابق با به روز ترین استانداردهای جهانی احداث شده است. باشگاه سوارکاری بام دارای اولین مدرسه عالی سوار کاری در خاورمیانه می باشد.

نشانی: اتوبان تهران-کرج، خروجی ایران خودرو، میدان پارا المپیک، درب 7 چیتگر
شماره تماس: 09202561069

باشگاه سوارکاری شهدا (قصر فیروزه)

باشگاه سوارکاری شهدا

باشگاه سوارکاری شهدا یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران می باشد. این مجموعه یکی از باشگاه های شرق تهران ، با قدمت حدود ۷۵ سال مشغول به فعالیت است. این باشگاه با مساحت ۷۰ هکتاری اش یکی از بزرگترین مجموعه های سوارکاری تهران و مرکز اصلی چوگان می باشد. چوگان اولین ورزش تیمی دنیاست. همچنین دانشگاه سوارکاری نیز در این مکان واقع شده است.

این باشگاه با داشتن ۴ مانژ مسابقات، پرش، سوارکاری و چوگان، قدیمی ترین باشگاه در تهران محسوب می گردد. همچنین مرکز آموزش علمی کاربردی فدراسیون سوارکاری در این باشگاه مشغول به کار است که در رشته های مربی گری، مدیریت اماکن ورزشی، دامپروری و پرورش اسب در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشجو می پذیرد.

به طور کلی امکانات این مجموعه عبارتند از مانژ مسابقات، مانژ تمرین، زمین چوگان، مانژ سرپوشیده، مانژ بیضی، پانسیون اسب، فروشگاه لوازم سوارکاری، لنژ برقی و … می باشد.

این امکانات بالا و عالی این مجموعه را نسبت به بسیاری از مجموعه های سوارکاری دیگر متمایز و آن را یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری می کند.

نشانی: تهران، اتوبان اسب دوانی، جنب نیروی دریایی سپاه
شماره تماس: 77171112

باشگاه سوارکاری پارت (پونی کلاب)

باشگاه سوارکاری پارت

مجموعه پرورش اسب و پونی کلاب پارت یکی از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران است. این باشگاه در شهرستان قرچک از نواحی جنوب شرقی استان تهران واقع شده و با هدف تولید، پرورش و نگهداری اسب های اصیل ایرانی و ورزشی احداث شده است. این مجموعه دارای اسب هایی با نژاد ترکمن، فریزین، و اسب های اصیل ایرانی معروف به اسبچه خزر می باشد که به جهت استفاده های ورزشی، تولید، نگهداری و آموزش داده می شوند. پونی کلاب پارت جزو مجموعه های بزرگ استان تهران به شمار می رود.

در این مجموعه خدماتی مانند آموزش سوارکاری به کودکان و بزرگسالان، پانسیون اسب، تربیت اسب مسابقه ارائه می شود. در سال های اخیر مجموعه پرورش اسب پارت با همکاری فدراسیون سوارکاری اقدام به برگزاری مسابقاتی تحت عنوان جام کارآفرین کرده است. این باشگاه دارای مانژ مسابقات و تمرین و همچنین مانژ سرپوشیده، مانژ بیضی، داروخانه، رستوران و پارکینگ اختصاصی است.

دارا بودن مانژ سرپوشیده، این مجموعه را نسبت به خیلی از مجموعه های سوارکاری دیگر متمایز می کند. این ویژگی باعث می شود شرایط جوی باعث محدودیت تمرین سوارکاران نشود.

نشانی: تهران ، قرچک ، باشگاه پرورش اسب پارت
شماره تماس: 09191356520 – 09124901908

تاریخچه سوارکاری

سوارکاری یکی از قدیمی ترین ورزش ها است و در گذشته به منظور جنگیدن به افراد آموزش داده می شد. باستان شناسان با توجه مطالعاتی که داشتند معتقدند که اولین آثار از اسب های اهلی به 300 سال پیش میلاد بازمی گردند.

رام کردن اسب ها در گذشته برای مردم اوراسیا تحولات عظیمی به دنبال داشت. آن ها توانستند به کشور های دیگر سفر کرده و کشورگشایی کنند.

سوارکاری تا قبل قرن 15 میلادی بیشتر در جنگ ها معمول بود اما در بعضی از کشور ها مانند ایران به عنوان ورزش و سرگرمی نیز انجام می شد و در اواخر قرن 19 با جایگزین شدن ماشین آلات با اسب ها، سوارکاری به طور کلی جنبه سرگرمی و ورزش به خود گرفت.

فواید و مضرات سوارکاری کدامند؟

فواید سوارکاری

تقویت عضلات
عضلات بدن سوارکار به این دلیل که باید همواره به حرکات اسب واکنش نشان دهد، درگیر می شوند. سوارکار باید به درستی روی زین نشسته و برای کنترل حیوان دست ها و پاهایش را حرکت دهد و همین حرکات باعث تقویت ماهیچه های بدن می شوند.

افزایش تمرکز و تعادل
در این ورزش سوارکار باید با اسب ارتباط برقرار کند. تمرینات و حرکات باید با صبر و دقت زیاد به اسب آموزش داده شوند که در شاخه هایی مثل درساژ این کار بسیار سخت تر است و تمرکز بسیار بالا را می طلبد.

وقتی که برای سوارکاری می کنید از همان ابتدای کار که شروع به آماده کردن اسب خود می شوید تا لحظه ی آخر باید به تمام جزئیات توجه کنید که این تمرین فوق العاده ای برای مغز محسوب می شود. پس قطعا مغز سوارکار برای این کار نیاز به تمرین دارد و این باعث افزایش تمرکز سوارکار و تقویت حافظه او می شود.

همچنین به این دلیل که سوارکار باید به تمام حرکات اسب، در بعضی مواقع پیش بینی نشده، واکنش صحیح نشان دهد باید تعادل لازم را داشته باشد.

کاهش اضطراب
بر اساس مطالعات انجام شده گذراندن زمان با حیوانات باعث ترشح هورمون سروتونین (هورمونی که خلق و خوی فرد را بهبود می دهد) می شود. در نتیجه انجام تمارین سوارکاری و گذراندن وقت با اسب، باعث کاهش استرس و اضطراب می شود.

کالری سوزی
یک ساعت اسب سواری معادل 1 ساعت دویدن با سرعت هشت کیلومتر در ساعت و یا دوچرخه سواری با سرعت 22 کیلومتر در ساعت می باشد که کالری سوزی بالا را نتیجه می دهد.

بهترین باشگاه های سوارکاری

مضرات سوارکاری

در هر ورزشی ممکن است به ورزشکار صدمه وارد شود اما این امکان در بعضی از رشته ها مانند سوارکاری بیشتر است. صدماتی که ممکن است به سوارکار وارد شوند شامل آسیب کمر، شکستگی قفسه سینه، شکستی لگن، شکستگی دست و پا و آسیب به سر است که همه این ها ناشی از پرتاب شدن یا افتادن سوارکار از روی اسب است. اما اگر سوارکار به طور صحیحی آموزش ببیند ممکن نیست به او صدمه ای وارد شود.

از دیگر خطرات احتمالی سوارکاری، منتقل شدن بیماری از حیوان به انسان است. بیماری هایی مانند کزاز، آبله، سیاه زخم، سل پوستی و … امکان منتقل شدن دارند. بهتر است برای جلوگیری از این موضوع از سوار شدن بر اسب های کرایه ای خودداری کنید. البته که در بهترین باشگاه های سوارکاری به این موضوع کاملا و به طور دقیقی رسیدگی می شود و وجود بیماری در بین اسب ها ممکن نیست.

قرار گرفتن بر روی اسب برای مدت طولانی می تواند باعث مبتلا شدن به Jeep Disease (کیست پیلونیدال)، بیماری که ناشی از وارد شدن مو به پوست می باشد، شود و همچنین به علت بسته بودن فضا می تواند باعث ایجاد عفونت شود اما اگر مدت سوارکاری 1 تا 2 ساعت در روز باشد مشکلی پیش نخواهد آمد.

سوارکاری برای بانوان

به طور کلی سوارکاری برای بانوان مشکلی ایجاد نمی کند اما در صورت وقوع حوادث بانوان به دلیل ظرافت بدن بیشتر نسبت به آقایان، آسیب های شدیدتری می بینند.

سوالی که اکثرا شنیده می شود این است که آیا سوارکاری باعث آسیب رسیدن به پرده بکارت بانوان می شود؟ در پاسخ باید بگوییم که ممکن نیست در هنگام سوارکاری این آسیب به بانوان وارد شود مگر این سوارکار از روی اسب بیفتد یا با شی تیزی برخورد کند که همانطور که در بالا گفتیم با آموزش صحیح و کنترل اسب این اتفاق ممکن نیست.

سوال دیگر این است که آیا سوارکاری باعث افتادگی رحم می شود؟ در جواب این سوال باید گفت که این اتفاق بستگی به این دارد که فرد با مشکلاتی مانند زایمان مکرر، کیست و … مواجه شده است یا خیر. اگر بدن فرد سام باشد این آسیب به او وارد نمی شود.

در کل سوارکاری نه برای آقایان و نه بانوان مشکلی ایجاد نمی کند اگر نکات ایمنی و بهداشتی آن رعایت شوند و به بهترین باشگاه های سوارکاری برای آموزش مراجعه شود. حال ببینیم که بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران کدامند.

کلام آخر

در این مقاله ۱۰ تا از بهترین باشگاه های سوارکاری در تهران را به شما معرفی کردیم. تمام تلاش سایت تاپتنا بر این بوده که مطالب مورد نیاز برای مخاطبان عزیز تهیه و منتشر کند. امیدواریم که سودمند بوده باشد. از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله سپاس گزاریم.

4/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا