سرگرمی و ورزش

بهترین جاذبه های گردشگری باکو【سال1402】✅ + لیست 10 تایی

در این مقاله قصد داریم  10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری باکو را معرفی کرده و شما را کمی با این شهر آشنا کنیم.

درباره باکو

باکو پایتخت و بزرگترین شهر آذربایجان است، شهری در دریای خزر و منطقه قفقاز. باکو 28 متر زیر سطح دریا واقع شده است، که این شهر را به پایین ترین پایتخت ملی جهان و همچنین بزرگترین شهر جهان در زیر سطح دریا تبدیل کرده است. باکو در ساحل جنوبی شبه جزیره آبشرون و در کنار خلیج باکو قرار دارد. در آغاز سال 2009، جمعیت شهری باکو کمی بیش از دو میلیون نفر تخمین زده شد. به طور رسمی، حدود 25 درصد از کل ساکنان این کشور در کلان شهر باکو زندگی می کنند. باکو تنها کلان شهر آذربایجان است.

باکو به دوازده منطقه اداری و 48 شهرستان تقسیم شده است. از جمله آنها می توان به شهرک های واقع در جزایر مجمع الجزایر باکو و شهر نفت صخره های ساخته شده بر روی پایه ها در دریای خزر، 60 کیلومتری باکو اشاره کرد. شهر داخلی باکو، به همراه کاخ شیروان شاه و برج دوشیزه، در سال 2000 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. بر اساس رتبه بندی Lonely Planet، باکو همچنین در بین ده مقصد برتر جهان برای زندگی شبانه شهری قرار دارد.

باکو مرکز علمی، فرهنگی و صنعتی آذربایجان است. مقر بسیاری از موسسات بزرگ آذربایجان در آن جا است. در سال های اخیر، باکو به مکانی مهم برای رویدادهای بین المللی تبدیل شده است. این شهر، میزبان 57 امین مسابقه آواز یورو ویژن در سال 2012، بازی های اروپایی 2015، چهارمین بازی هم بستگی اسلامی، جایزه بزرگ آذربایجان از سال 2016، میزبان فینال لیگ اروپا 2018–19 یوفا بود و یکی از شهرهای میزبان یورو 2020 یوفا است.

این شهر به دلیل بادهای شدیدش مشهور است به همین دلیل با نام مستعار “شهر بادها” شناخته شده است.

تاریخچه

حدود 100000 سال پیش، ساوانای غنی از گیاه و جانور قلمرو باکو و آبشرون کنونی را پوشانده بود. آثار استقرار انسان در این شهر به عصر حجر برمی گردد. نقش های سنگی عصر برنز در نزدیکی باییل و یک شکل برنزی از یک ماهی کوچک در قلمرو شهر قدیمی کشف شده است.

در نزدیکی نارداران، مکانی به نام امید گایا دارای یک رصدخانه ماقبل تاریخی است، جایی که تصاویر خورشید و صور فلکی مختلف همراه با یک جدول نجومی اولیه به صورت سنگ تراشیده شده است. در حفاری های بیشتر باستان شناسی، شهرک های مختلف ماقبل تاریخ، معابد بومی، مجسمه ها و دیگر آثار باستانی در قلمرو شهر مدرن و اطراف آن آشکار شده است.

در قرن 1 پس از میلاد، رومی ها دو لشکر کشی قفقاز را ترتیب دادند و به باکو رسیدند. در نزدیکی شهر، در گوبوستان، کتیبه های رومی مربوط به سال های 84 تا 96 میلادی باقی مانده است.

باکو در طول قرن هشتم میلادی قلمرو شیروان شاهان بوده است. این شهر غالبا مورد حمله خزرها و از طرف روسیه قرار گرفت. شاه شیروان اخسیتان اول نیروی دریایی در باکو ایجاد کرد و حمله روسیه را در 1170 با موفقیت دفع کرد. پس از وقوع زمین لرزه ویرانگر در شمخی، پایتخت شیروان، دربار شیروان شاه در سال 1191 به باکو نقل مکان کرد.

دوران شیروان بر این شهر و بقیه آذربایجان کنونی تاثیر زیادی گذاشت. بین قرن های 12 و 14، استحکامات عظیمی در باکو و شهرهای اطراف آن ساخته شد. برج دوشیزه، برج رامانا، قلعه نارداران، قلعه شاگان، قلعه مردکان، قلعه گرد و هم چنین قلعه معروف ساباییل در جزیره خلیج باکو از این دوره است. دیوارهای این شهر نیز بازسازی و مستحکم شد.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

باکو در ساحل غربی دریای خزر واقع شده است. در مجاورت شهر تعدادی آتشفشان گل و دریاچه های نمکی وجود دارد. این شهر دارای آب و هوای معتدل نیمه خشک با تابستان های گرم و مرطوب، زمستان های خنک و گاهی مرطوب و در طول سال بادهای شدید است. با این حال، برخلاف بسیاری از شهرهای دیگر با چنین ویژگی های آب و هوایی، این شهر تابستان های بسیار گرم و ساعات آفتابی قابل توجهی را مشاهده نمی کند. این عمدتا به دلیل عرض جغرافیایی شمالی و این واقعیت است که در شبه جزیره ای در ساحل دریای خزر واقع شده است.

باکو و شبه جزیره آبشرون که در آن واقع شده است، خشک ترین قسمت آذربایجان است. گذشته این شهر به عنوان یک مرکز صنعتی شوروی، از سال 2008 آن را به یکی از آلوده ترین شهرهای جهان تبدیل کرد. این شهر به دلیل طوفان های شدید برفی زمستانی و بادهای شدید شهرت دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری باکو

جمعیت

تا سال 1988، باکو جمعیت بسیار زیادی از روس ها، ارمنیان و یهودیان داشت که به تنوع فرهنگی کمک کرده و به طرق مختلف به تاریخ باکو افزوده بود. با شروع جنگ اول قره باغ و قتل عام علیه ارامنه در ژانویه 1990، جمعیت بزرگ ارمنی شهر اخراج شد. در دوران کمونیسم، شوروی بیشتر اموال یهودیان را در باکو و کوبا تصاحب کرد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، حیدر علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، چندین کنیسه و یک کالج یهودی را که توسط شوروی ملی شده بود، به جامعه یهودیان بازگرداند. او ترمیم این ساختمان ها را تشویق کرد.

دین و مذهب

اکثریت مردم باکو مسلمانان شیعه هستند و جمهوری آذربایجان پس از ایران دارای دومین درصد جمعیت شیعه در جهان است. مساجد برجسته این شهر شامل مسجد جمعه، مسجد بی بی حیبت، مسجد محمد و مسجد تازه پیر است.

برخی از ادیان دیگر در بین اقوام مختلف در داخل کشور وجود دارد. طبق ماده 48 قانون اساسی، آذربایجان یک دولت سکولار است و آزادی مذهب را تضمین می کند. آیین زرتشتی، اگرچه در شهر و سایر نقاط کشور در زمان کنونی منقرض شده بود، اما سابقه طولانی در آذربایجان داشت و سال نو زرتشتیان (نوروز) همچنان تعطیلات اصلی شهر و بقیه است.

بهترین جاذبه های گردشگری باکو کدامند؟

در ادامه قصد داریم شما را با 10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری باکو آشنا کرده و سپس جزئیات سفر به این شهر را بررسی کنیم:

ایچری شهر

ایچری شهر

شهر قدیمی یا ایچری شهر هسته تاریخی و از بهترین جاذبه های گردشگری باکو است. ایچری شهر قدیمی ترین قسمت باکو است که با دیوارهایی احاطه شده است که به راحتی قابل دفاع بودند. در سال 2007، شهر قدیمی حدود 3000 نفر جمعیت داشت. در دسامبر 2000 این شهر شامل کاخ شیروان شاهیان و برج دوشیزه، اولین مکان در آذربایجان بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو طبقه بندی شد.

اولین مدرسه شناخته شده در شهر قدیمی در قرن دوازدهم افتتاح شد و یکی از استادان محبوب آن بابا کوهی باکووی بود. چهارصد سال بعد، یکی دیگر از محققان برجسته به نام سید یحیی باکووی دارالفونون را در قصر شیروان شاهیان تاسیس کرد. اما با سقوط دولت شیروان شاهیان، تحصیلات در باکو به تدریج کاهش یافت. تا سال 1806 فقط دوازده مولخانا (مدارس ابتدایی و متوسطه که توسط مساجد نگهداری می شد) در شهر قدیمی باقی ماند و تنها سه مورد از آنها تا قرن بیستم زنده ماندند. بعدها، همه این مدارس تعطیل شدند و مهد کودک های مدرن و مدارس سکولار دولتی جایگزین آنها شد.

نشانی: خیابان آصف زینلی

قلعه دختر

برج دختر

قلعه دختر یک بنای تاریخی متعلق به قرن دوازدهم در شهر قدیمی است. این کاخ به همراه کاخ شیروان شاهیان، متعلق به قرن پانزدهم، گروهی از آثار تاریخی را که در سال 2001 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند، تشکیل می دهد. این یکی از برجسته ترین نشان های ملی آذربایجان است و بنابراین در اسکناس های ارز آذربایجان و سربرگ های رسمی نشان داده می شود. این بنا یکی از معروف ترین و بهترین جاذبه های گردشگری باکو به شمار می رود.

قلعه دختر دارای موزه ای است که داستان تکامل تاریخی این شهر را ارائه می دهد. منظره از پشت بام، کوچه ها و مناره های شهر قدیم، بلوار باکو، خانه عیسی بیک هاجینسکی و چشم اندازی وسیع از خلیج باکو را نشان می دهد.

اسرار و افسانه های مختلفی در رابطه با قلعه دختر باکو وجود دارد. تعداد زیادی از آن ها مربوط به دوره اسلامی و قرون وسطی تاریخ باکو است. اما برخی دیگر ریشه در تاریخ، دین و فرهنگ زرتشتیان یا قبل از اسلام آذربایجان دارند. احتمالا مشهورترین افسانه آن دختر باکره مو آتشین است که مردم باکو را از بردگی نجات داد. این حماسه ریشه در اعتقادات و فرهنگ زرتشتی آذربایجان دارد و به دوران مدرن رسیده است.

قلعه دختر

افسانه دختر مو آتشین

قلعه ای باستانی در شهر باکو وجود داشت. این قلعه دارای برج آتشکده بود. در زمان های بسیار قدیم، دشمن قلعه را محاصره کرد. دشمن به مردم باکو فرمان تسلیم داد اما آن ها نپذیرفتند. بنابراین دشمن محاصره را آغاز کرد و قلعه را تخریب کرد و همه ساکنان را به عنوان برده اسیر کرد. بسیاری از مدافعان قلعه در تلاش برای جلوگیری از حملات دشمن جان باختند. در همین حال فرمانده دشمن دستور قطع خطوط آبرسانی را داد. بنابراین همه در داخل قلعه تشنه بودند. آن ها شب و روز دعا می کردند و از اهورامزدا می خواستند جان آن ها را نجات دهد و دشمن را به عقب براند.

روز بعد، مردم دیدند که قطعه بزرگی از آتش مقدس از بالای برج آتشکده به پایین سقوط کرد. دختری زیبا از آتش بیرون آمد. موهای بلندش به رنگ آتش بود. جمعیت به زانو درآمدند و شروع به دعا کردند. دروازه دژ باز شد و فرمانده دشمن دید که یک پهلوان برای جنگ با او می آید. نبرد سنگین آغاز شد. در یکی از لحظات، پهلوان قلعه دشمن را سوار کرد و چاقویی را مستقیما بر گردن او گذاشت.

فرمانده دشمن فریاد زد: “تو برنده ای! تو کی هستی؟ کلاه خود را بردار. من می خواهم صورتت را ببینم ، پهلوان!” او کلاه ایمنی را برداشت و فرمانده دشمن دید که پهلوان قلعه دختر زیبایی با موهای بلند رنگ آتش است. او به خاطر زیبایی و شجاعت آن دختر عاشق او شد. از او خواست با او ازدواج کند. البته دختر او را نکشت. بنابراین، دشمن باکو را تصرف نکرد و مردم محلی این قلعه را قلعه دختر نامیدند.

نشانی: مرکز شهر

موزه فرش آذربایجان

موزه فرش آذربایجان

موزه ملی فرش آذربایجان موزه ای در باکو است که فرش ها و فرش های آذربایجانی با تکنیک ها و مصالح مختلف بافت در دوره های مختلف را به نمایش می گذارد. دارای بزرگترین مجموعه فرش آذربایجانی در جهان است و از بهترین جاذبه های گردشگری باکو محسوب می شود. اولین بار در خیابان Neftchiler در سال 1967 افتتاح شد و در سال 2014 به ساختمان جدیدی در پارک ساحلی باکو منتقل شد.

ساخت این ساختمان توسط معمار اتریشی فرانتس جانز، بیش از 6 سال به طول انجامید. بنای قبلی، بنایی با اهمیت تاریخی، تخریب شد تا راه را برای ساختمان جدید باز کند.

مجموعه موزه شامل بیش از 10 هزار قلم سرامیک، آثار فلزی قرن 14، جواهرات عصر برنز، فرش و اقلام فرش از قرن 17 تا 20، پوشاک و گلدوزی ملی و آثار هنری کاربردی عصر مدرن است. دارای کتاب فروشی است که کتاب های صنایع دستی و هنر فرش آذربایجان را می فروشد.

نشانی: بلوار باکو، خیابان میکاییل اوسینوف 28

کاخ شیروان شاهیان

کاخ شیروان شاهیان

کاخ شیروان شاهیان قصری متعلق به قرن پانزدهم است که توسط شیروان شاهیان ساخته شده و توسط یونسکو به عنوان “یکی از مرواریدهای معماری آذربایجان” توصیف شده است. این مجموعه شامل ساختمان اصلی کاخ، طاق های مدفون، مسجد شاه با مناره، مقبره سید یحیی باکووی (به اصطلاح مقبره درویش)، دروازه مراد، آب انبار و بقایای حمام است. پیش از این، یک مسجد باستانی در کنار مقبره وجود داشت. هنوز خرابه های حمام در غرب آرامگاه وجود دارد.

در سال 1964، مجموعه کاخ به عنوان موزه حفاظت شده اعلام شد و تحت حفاظت دولت قرار گرفت. این کاخ و موزه یکی از معروف ترین و بهترین جاذبه های گردشگری باکو است.

نقشه کاخ:

    • قصر
    • دیوان خانا
    • آرامگاه سید یحیی باکووی
    • محل مسجد مخروبه کی کوبد
    • دروازه شرقی
    • مسجد قصر
    • زیارتگاه
    • محل حمام
    • اوودان

تصاویر کاخ شیروان شاهیان را می توان در آثار هنرمندانی مانند گریگوری گاگارین، گئورگی هوهنفلدن و عکس های ریچارد تیله یافت. بعدا تصویر کاخ روی تمبرهای پستی جمهوری آذربایجان ظاهر شد. همچنین کاخ شیروان شاهیان بر روی اسکناس آذربایجانی با ارزش 10 هزار منات به تصویر کشیده شد.

نشانی: خیابان 76 پشت قلعه، ایچری شهر

یانار داغ

یانار داغ

یانار داغ یک آتش گاز طبیعی است که به طور مداوم در دامنه تپه ای در شبه جزیره آبشرون در دریای خزر در نزدیکی باکو، شعله می کشد. همین یک منظره دیدنی را می سازد و یانار داغ را از بهترین جاذبه گردشگری باکو می کند. شعله ها به فاصله 3 متر از یک لایه ماسه سنگی نازک و متخلخل به هوا می ریزند. یانار داغ متعلق به منطقه آبشرون آذربایجان است.

شعله یانار داغ به طور پیوسته می سوزد، زیرا شامل نشت مداوم گاز از سطح زیرین است. ادعا می شود که شعله یانار داغ تنها زمانی تصادفا توسط یک چوپان در دهه 1950 روشن شد. هیچ نشتی از گل و مایع وجود ندارد، که آن را از آتشفشان های گل نزدیک لوکباتان یا گوبوستان متمایز می کند.

دلیل ارائه شده برای آتش سوزی های یانار داغ نتیجه گازهای هیدروکربونی است که از زیر سطح زمین منتشر می شوند. به غیر از یانار داغ، مشهورترین محل وقوع چنین آتشی آتشکده ای در نزدیکی قفقاز بزرگ است که یک مکان مذهبی است.

نشانی: بالاخانی، بزرگراه بیناگادی

پارک ملی آب شوران

پارک آب شوران

پارک ملی آبشوران یک پارک ملی آذربایجان در منطقه بوم گردی جنگل های مختلط خزر هیرکانی و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری باکو است. حفاظت طبیعی ایالت آبشوران در ژوئیه 1969 به منظور حفاظت از غزال ها، فوک های خزری و پرندگان آبی که در این سرزمین زندگی می کنند ایجاد شد. آب و هوای این منطقه نیمه خشک است.

پارک ملی آبشوران مملو از انواع جانوران مختلفی می‌باشد. در میان آن ها از تنوع‌های پرنده می‌توان به قوی گنگ، فیلوش، اردک سرسبز، حواصیل سفید بزرگ، چنگر، سنقر تالابی، سلیم کوچک و … از گونه‌های پستانداران به غزال، گرگ، شغال، گربه وحشی، جوجه تیغی، رودک، روباه، خرگوش، سگ آبی و ماهی‌های سکونت یافته در آب‌های دریای خزر اشاره نمود.

نشانی: حومه دریای خزر

آتشکده باکو

آتشکده زرتشتیان

آتشکده باکو یک معبد مذهبی شبیه به قلعه در شهر سوراخانی، در حومه شهر باکو است.

بر اساس کتیبه های فارسی و هندی، این معبد به عنوان محل عبادت هندوها و زرتشتیان مورد استفاده قرار گرفته است. مجموعه پنج ضلعی که دارای حیاطی است که توسط سلول های راهبان احاطه شده است و در وسط آن محرابی چهار ضلعی قرار دارد، در طول قرن های 17 و 18 ساخته شده است. در اواخر قرن نوزدهم احتمالا به دلیل کاهش جمعیت هند در این منطقه رها شد.

این آتشکده، مرکز زیارتی و فلسفی زرتشتیان هند بود که از طریق جاده بزرگ ترانک در تجارت با منطقه خزر مشغول بودند. چهار عنصر مقدس اعتقاد آن ها عبارت بودند از: آتش، باد، آب و خاک. این مجتمع در سال 1975 به موزه تبدیل شد.

برخی از دانشمندان حدس زده اند که آتشکده زیارتگاه قدیمی زرتشتیان بوده است که در حمله مسلمانان بر ایران و مناطق هم جوار آن با حمله ارتش های اسلامی تخریب شده است.

نشانی: شهر سوراخانی

میدان فانتین

میدان فنتاین

میدان فانتین (چشمه) یک میدان عمومی در مرکز شهر باکو، پایتخت آذربایجان است. این میدان قبلا پاراپت نامیده می شد و امروزه اغلب با همین نام به آن اشاره می شود. نام میدان فانتین از وجود ده ها چشمه در سراسر میدان نشات گرفته است که اولین بار در دوران حکومت شوروی آذربایجان ساخته شد. این میدان از بهترین جاذبه های گردشگری باکو محسوب می شود.

این میدان یک محل تجمع عمومی است، به ویژه پس از ساعات کاری و آخر هفته. این میدان، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری باکو، با بوتیک ها، رستوران ها، مغازه ها، هتل ها و پاساژهای متعدد است. میدان فانتین مکانی است که مقامات شهری، بسیاری از جشنواره ها، نمایش ها و جشن های عمومی را در آن برگزار می کنند.

نشانی: باکو، بنای یادبود کتاب ها

موزه نظامی ادبیات آذربایجان

موزه نظامی ادبیات آذربایجان

موزه ملی ادبیات جمهوری آذربایجان به نام نظامی گنجوی موزه ای در باکو است که در سال 1939 تاسیس شد. در نزدیکی ورودی ایچری شهر، این موزه یکی از بزرگترین و غنی ترین گنجینه های فرهنگ آذربایجان و از بهترین جاذبه های گردشگری باکو محسوب می شود.

جمع آوری، تحقیق و ذخیره مطالب علمی و دیگر مطالب مربوط به ادبیات و فرهنگ آذربایجان، ارائه این مطالب در نمایشگاه ها و نمایشگاه ها هدف اصلی موزه است. در آن جا تحقیقات علمی بزرگی انجام شده است، کتاب ها و تک نگاری ها منتشر و نوشته شده است.

بیش از 3000 نسخه خطی، کتاب های کمیاب، تصاویر، پرتره، مجسمه، مینیاتور، خاطرات شاعران و سایر نمایشگاه ها در 30 سالن عمومی و 10 سالن کمکی نمایشگاه موزه وجود دارد. بخشی از موزه کتاب فروشی است.

نشانی: باکو، ورودی ایچری شهر

موزه ملی تاریخ آذربایجان

موزه ملی تاریخ آذربایجان

موزه ملی تاریخ آذربایجان بزرگترین موزه آذربایجان و از بهترین جاذبه های گردشگری باکو است. در سال 1920 تاسیس شد و در سال 1921 به روی بازدیدکنندگان باز شد. در طبقه دوم، محل اقامت تقی اف، دو سالن بزرگ در کنار هم وجود دارد. یکی بر اساس طرح های شرقی (موریتانی) و دیگری بر اساس طرح غربی است. اتاق شرقی دارای پنجره های شیشه ای بزرگ، طاق های طلاکاری شده، دیوارهای بسیار تزئینی، سقف ها و لوسترها است.

اگر به شهر باکو سفر کردید سری به این موزه بزنید و در زمان سفر کنید.

نشانی: باکو، خیابان حاجی زین العابدین تقیف

سوغات و غذاهای محلی

در سفر خود به باکو، اگر به دنبال یادگاری هایی از این شهر هستید گزینه های زیر را در نظر داشته باشید:

  • استکان کمر باریک
  • نقاشی رنگ روغن
  • فرش آذرخالچه
  • تخته نرد
  • پارچه یا روسری محلی

و هم چنین خوراکی های زیر را حتما امتحان کنید:

  • کباب لیویا (کوبیده آذری)
  • بالیق
  • لاوانگی
  • پلو آذری
  • دلمه آذری
  • پیتی
  • قطاب

سفر به باکو

راه های مختلفی برای سفر به باکو وجود دارد. اگر به دنبال راه سریع و ساده تر هستید، سفر هوایی مناسب شما است. البته که هزینه بلیت هواپیما برای این سفر بالا است.

سفر با اتوبوس یا ماشین شخصی راه هایی ارزان قیمت تر هستند. برای سفر با اتوبوس می توانید مبدا خود را تهران یا تبریز قرار دهید. اتوبوس های تهران-باکو از پایانه غرب حرکت می کنند. اما اگر با ماشین شخصی می خواهید سفر کنید،  در مسیر آذربایجان آن قدر جذب مسیر زیبا می شوید که احتمالا خستگی راه را احساس نخواهید کرد.

اگر قصد سفر به این شهر را دارید مقاله بهترین هتل های باکو سایت تاپتنا را حتما مطالعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله ۱۰ تا از بهترین جاذبه های گردشگری باکو را به شما معرفی کردیم. تمام تلاش سایت تاپتنا بر این بوده که مطالب مورد نیاز برای مخاطبان عزیز تهیه و منتشر کند. امیدواریم که سودمند بوده باشد. از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله سپاس گزاریم.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا