سرگرمی و ورزش

بهترین جاذبه های گردشگری شیراز【سال1402】✅ + لیست 10 تایی

در این مقاله قصد داریم  10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز را معرفی کرده و شما را کمی با این شهر زیبا آشنا کنیم.

درباره شیراز

شیراز چهارمین شهر پرجمعیت ایران و مرکز استان فارس است. در سرشماری سال 2016، جمعیت شهر 1,869,001 نفر بود و منطقه ساخته شده آن با “شهر جدید صدرا” محل زندگی 1,565,572 نفر بود. شیراز در جنوب غربی ایران بر روی رودخانه فصلی “رودخانه خشک” واقع شده است. آب و هوای معتدلی دارد و بیش از هزار سال مرکز تجارت منطقه ای بوده است. شیراز یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران باستان است.

اولین اشاره به شیراز، با عنوان تیرازیس، روی لوح های سفالی ایلامی مربوط به 2000 سال قبل از میلاد است. شهر مدرن شیراز توسط بنی امیه در سال 693 تاسیس و بازسازی شد و در سلسله های متوالی صفاریان و آل بویه به ترتیب در سده های 9 و 10-11 توسعه یافت.

در قرن سیزدهم، شیراز به دلیل تشویق حاکم و حضور بسیاری از دانشمندان و هنرمندان پارسی به مرکز هنر و حروف تبدیل شد. این شهر در زمان سلسله زند از سال 1750 تا 1800 پایتخت ایران بود. دو شاعر معروف ایران، حافظ و سعدی، اهل شیراز هستند که مقبره های آنها در ضلع شمالی مرزهای کنونی شهر قرار دارد.

شیراز به عنوان شهر شاعران، ادبیات و گل ها شناخته می شود. هم چنین به دلیل وجود باغات فراوان و درختان میوه ای که در شهر دیده می شود به نظر بسیاری از ایرانیان شهر باغ ها است. شیراز دارای جوامع بزرگ یهودی و مسیحی بوده است. صنایع دستی شیراز شامل موزاییک منبت کاری شده با طرح مثلثی، ظروف نقره، قالی بافی و بافت گلیم است.

در صنایع شیراز مانند تولید سیمان، شکر، کود، محصولات نساجی، محصولات چوبی، فلزکاری و قالیچه ها غالب هستند. شیراز هم چنین دارای یک پالایشگاه بزرگ نفت است و مرکز اصلی صنایع الکترونیکی ایران است. شیراز محل اولین نیروگاه خورشیدی ایران است.

دوران قبل از اسلام

اگرچه هیچ گزارش قطعی از وجود آن قبل از اواخر قرن هفتم میلادی وجود ندارد، اما چند یافته باستان شناسی مربوط به سال 1933 و پس از آن نشان می دهد که شیراز احتمالا در دوران قبل از اسلام در اوایل قرن ششم قبل از میلاد مسکون شده است. تعدادی بقایای دوران ساسانیان در اطراف شهر کشف شده است.

نام های “تیرازیش” و “شیرازیش” در لوح های ایلامی در تخت جمشید یافت شده است. مهرهای خاک رس ساسانی و دوران اولیه اسلامی که در قصر ابونصر یافت شد، نام “شیراز” را در کنار نام منطقه اداری ساسانیان ذکر کرده است. با این وجود، عدم اشاره به شیراز در منابع اولیه فارسی نشان می دهد که این شهر نمی تواند بیش از یک ایستگاه در راه دشتی باشد که در آن قرار دارد.

بهترین جاذبه های گردشگری شیراز

موقعیت جغرافیایی

شیراز در جنوب ایران و شمال غربی استان کرمان واقع شده است. این شهر در دشتی سبز در دامنه کوه های زاگرس واقع شده است. شیراز در 800 کیلومتری جنوب تهران واقع شده است. رودخانه ای فصلی، “رودخانه خشک”، از قسمت شمالی شهر عبور می کند و به دریاچه مهارلو می رود. تا سال 1920، این منطقه دارای جنگل بزرگی از درختان بلوط بود.

شیراز دارای تعداد قابل توجهی باغ است. با توجه به رشد جمعیت در شهر، بسیاری از این باغ ها ممکن است از بین بروند تا جای خود را به پیشرفت های جدید بدهند. اگرچه برخی اقدامات توسط شهرداری برای حفظ این باغ ها انجام شده است، اما بسیاری از توسعه های غیرقانونی هنوز آنها را به خطر می اندازد.

آب و هوا

آب و هوای شیراز در کل به عنوان آب و هوای سرد نیمه خشک طبقه بندی می شود. تابستان ها گرم هستند و میانگین اوج آن در ژوئیه 38.8 درجه سانتی گراد است. زمستان ها سرد است و متوسط ​​دمای پایین آن در آذر و دی کمتر از یخبندان است. سالانه حدود 300 میلی متر باران می بارد.

با وجود آب و هوای نسبتا خشک، آب و هوای شدید یک رویداد نادر نیست. اخیرا در 5 فروردین 1398، سیل ناگهانی و باران های شدید منجر به مرگ 19 نفر و زخمی شدن بیش از 200 نفر شد.

اقتصاد

شیراز مرکز اقتصادی جنوب ایران است. نیمه دوم قرن نوزدهم شاهد تحولات اقتصادی خاصی بود که اقتصاد شیراز را بسیار تغییر داد. افتتاح کانال سوئز در سال 1869 اجازه واردات گسترده کالاهای ارزان قیمت اروپایی را به طور مستقیم از اروپا یا از طریق هند به جنوب ایران داد. کشاورزان در تعداد بی سابقه ای شروع به کاشت محصولات نقدی مانند تریاک، تنباکو و پنبه کردند. تجار ایرانی از راه دور، از فارس شبکه های بازاریابی برای این کالاها را ایجاد کردند و در بمبئی، کلکته، استانبول و حتی هنگ کنگ خانه تجاری ایجاد کردند.

پایگاه اقتصادی شیراز در محصولات استانی آن است که شامل انگور، مرکبات، پنبه و برنج است. صنایعی مانند تولید سیمان، شکر، کود، محصولات نساجی، محصولات چوبی، فلزکاری و فرش غالب هستند. 53 درصد از سرمایه گذاری الکترونیکی ایران در شیراز متمرکز شده است. کشاورزی همواره بخش عمده اقتصاد در شیراز و اطراف آن بوده است. این تا حدی به دلیل فراوانی نسبی آب در مقایسه با بیابان های اطراف است. شیروز به دلیل تولید فرش و گل هایش نیز مشهور است. شراب داری سابقه طولانی در منطقه دارد و قبلا شراب شیرازی در اینجا تولید می شده است. شیراز همچنین مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات، صنعت الکترونیک و حمل و نقل ایران است.

شیراز با بیش از 25 مرکز خرید و 10 بازار، ساده ترین مکان برای خرید در ایران و خاورمیانه شناخته می شود. مجتمع خلیج فارس، واقع در انتهای شمالی شهر، از نظر تعداد مغازه بزرگ ترین مرکز خرید جهان است. بازار وکیل، یکی از قدیمی ترین بازار های جهان، در مرکز شهر شیراز واقع شده است. مغازه های آن با حیاط، کاروانسرا و حمام، انواع ادویه، فرش ایرانی، صنایع دستی مسی و عتیقه جات را به فروش می رسانند.

بهترین جاذبه های گردشگری شیراز کدامند؟

در ادامه قصد داریم شما را با 10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز آشنا کرده و سپس جزئیات سفر به این شهر را بررسی کنیم:

حافظیه

حافظیه

آرامگاه حافظ، که معمولا با نام حافظیه شناخته می شود، دو بنای یادبود است که در حاشیه شمالی شیراز به یاد حافظ، شاعر نامدار ایرانی، ساخته شده است و به طور قطع یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود. سازه های آلاچیق در باغ های مصلی و در ساحل شمالی یک رودخانه فصلی واقع شده و آرامگاه مرمری حافظ را در خود جای داده است. ساختمان های کنونی، که در سال 1313 شمسی ساخته شده و توسط معمار و باستان شناس فرانسوی آندره گدار طراحی شده است، در محل سازه های قبلی قرار دارد که مشهور ترین آنها در سال 1152 شمسی ساخته شده است.

فعالیتها برای بازسازی و گسترش یادبود حافظ در سال 1310 شمسی آغاز شد. پیشرفت های بیشتر به تاخیر افتاد تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش ساختمان جدیدی را در سال 1314 سازماندهی کرد. آندره گدار، باستان شناس و معمار فرانسوی، در آن زمان مدیر فنی بخش آثار باستانی بود و مامور طراحی جدید شد.

سالن یادبود اصلی و چهار ستون در سال 1152 توسط کریم خان زند ساخته شد و به طور گسترده ای گسترش یافت. شانزده ستون به چهار ستون اصلی اضافه شد و ایوانی طولانی ایجاد کرد و بر روی چند نما، غزل ها و گزیده های دیگر از اشعار حافظ نقش بسته است. یک چایخانه در حیاط، غذاهای تازه را در یک محیط سنتی فراهم می کند. گنبد بالای مدفن حافظ در شب به خوبی روشن می شود و یک نقطه کانونی جذاب را فراهم می کند.

نشانی: شیراز، حدفاصل چهار راه ادبیات و چهار راه حافظیه، رو به روی ورزشگاه حافظیه

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیرالملک که به مسجد صورتی نیز معروف است، یک مسجد سنتی در شیراز است و مطمئنا از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود. این بنا در زمان حکومت قاجار بر ایران ساخته شده است.

این مسجد شامل شیشه های رنگی وسیع در نمای خود است و سایر عناصر سنتی مانند طرح پنج مقعر را به نمایش می گذارد. در فرهنگ عامه، به دلیل استفاده از تعداد قابل توجهی کاشی به رنگ صورتی برای طراحی داخلی آن، به عنوان “مسجد صورتی” نامگذاری شده است.

این مسجد هنوز تحت حفاظت بنیاد موقوفات نصیرالملک مورد استفاده قرار می گیرد. طراحان این بنا محمد حسن معمار، معمار ایرانی که باغ ارم را قبل از مسجد نصیرالملک ساخته بود، محمد حسینی شیرازی و محمدرضا کاشی سوز شیرازی بودند.

یک نکته جالب در مورد مسجد نصیرالملک این است که برخلاف همه مساجد ایرانی، فاقد گنبد است و نشان دهنده این واقعیت است که یک ساختمان شخصی بوده است و اکثریت مردم به این مسجد نرفته اند.

کاشی کاری این مسجد فوق العاده دیدنی و منحصر به فرد است. در هیچ کجای دنیا نمی توانید چنین کاشی کاری پیدا کنید. نکته دیگری که علت این عظمت است استفاده از رنگ صورتی به عنوان رنگ غالب است که در هیچ مسجد دیگر ایران استفاده نمی شود.

استفاده از شیشه های رنگارنگ که در هر قسمت از مسجد چشم را به خود جلب می کند کاملا بی رقیب است و معماری ظریف آن که نور خورشید را به رشته های نورانی رنگارنگ تبدیل می کند، عظمت مسجد را به ارمغان آورده است.

سقف هر طبقه نیز با نقاشی های اروپایی تزئین شده است. هنگام بازدید از موزه نصیرالملک آن ها را از دست ندهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سر خود را بالا بگیرید!

نشانی: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

سعدیه

سعدیه

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه، مقبره ای است که به شاعر فارسی زبان، سعدی، در شهر شیراز اختصاص داده شده و یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز است. در قرن سیزدهم آرامگاهی توسط شمس الدین جوینی برای سعدی ساخته شد. در قرن 11 شمسی این مقبره تخریب شد. در زمان فرمانروایی کریم خان مقبره ای دو طبقه از آجر و گچ ساخته شد که دو اتاق آن را احاطه کرده بود. ساختمان فعلی بین سال های 1329 تا 1331 با طراحی محسن فروغی ساخته شد و با الهام از چهل ستون با تلفیقی از عناصر معماری قدیمی و جدید ساخته شده است. در اطراف بقعه روی دیوارها هفت بیت از اشعار سعدی قرار دارد.

سعدی در روستایی در خارج از شیراز که در حال حاضر بخشی از شهر است به خاک سپرده شد. کریم خان زند دستور داد تا این آرامگاه را برای احترام سعدی برای او بسازند. از بیرون به شکل مربع به نظر می رسد. بعدا آن ها ساختمان را به مقبره شوریده شیرازی که او نیز شاعر است، وصل کردند. به دستور رضاشاه مقبره را مرمت کردند. آندره گدار، معمار فرانسوی، مسئول مرمت چندین بنای تاریخی در ایران بود.

مقبره سعدی در باغی با گل های زیبا و چندین درخت سرو قرار دارد که از آن منظره ای بسیار زیبا ساخته است. با توجه به افزایش تعداد بازدیدکنندگان از سعدیه، باغ بزرگ شده است. همچنین یک حوضچه ماهی با چند کانال آب وجود دارد. یک مراسم وجود دارد که مردم سکه های خود را به حوض می اندازند و معتقدند که خواسته های آن ها محقق می شود.

نشانی: شمال شرق شیراز، انتهای خیابان بوستان، نبش باغ دلگشا

تخت جمشید (پرسپولیس)

تخت جمشید

تخت جمشید پایتخت تشریفاتی امپراتوری هخامنشی بود. این منطقه در جلگه مرودشت واقع شده است و توسط کوههای زاگرس جنوبی ایران محاصره شده است. قدمت تخت جمشید به 515 سال قبل از میلاد بر می گردد. این بنا نمونه ای از معماری هخامنشی است. یونسکو ویرانه های تخت جمشید را در سال 1979 به عنوان میراث جهانی اعلام کرد.

این مجموعه بر روی سکوی دیواری با پنج قصر یا سالن هایی با اندازه های مختلف و ورودی های بزرگ قرار گرفته است. هنوز کاملا مشخص نیست که محوطه خصوصی پادشاه واقعا کجا بوده است. تا زمان چالش های اخیر، اکثر باستان شناسان معتقد بودند که از آن مخصوصا برای جشن نوروز استفاده می کردند.

نام تخت جمشید یا همان پرسپولیس ترکیبی از Pérsēs و pólis در زبان یونانی، به معنی “شهر ایرانی” یا “شهر ایرانیان” می باشد. از آن جا که ایرانیان در زمان حکومت هخامنشیان این مکان را به جمشید، پادشاهی از اساطیر ایران، نسبت می دادند، از آن به عنوان تخت جمشید یاد می کنند.

در دوران باستان، تقریبا هیچ ساختمانی باشکوه تر از پرسپولیس وجود نداشت و این بنا به طور قطع یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود. در سفر خود به شیراز، حتما سری به این بنا بزنید.

نشانی: 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت، مجموعه تاریخی باستانی تخت جمشید

شاه چراغ

شاه چراغ

شاه چراغ یکی از مساجد شیراز و آرامگاه احمد بن موسی، پسر ارشد امام موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا می باشد و یکی از مکان های زیارتی برای مسلمانان و از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود.

ملکه تاشی خاتون دستور ساخت مسجد و مدرسه علمیه در مجاورت آرامگاه را داد، بنابراین مقبره در قرن 14 میلادی به مرکز زیارت تبدیل شد. این بنا در زمان اتابکان فارس در قرن دوازدهم ساخته شد. حیاط دارای دو ورودی اصلی است که در ضلع شمالی و جنوبی بناهای یادبود قرار دارند. در ورودی ها کاشی کاری های باشکوه وجود دارد. در اطراف حیاط، اتاق های دو طبقه وجود دارد.

در سال 1506 میلادی، شاه اسماعیل بازسازی گسترده ای برای آرامگاه انجام داد. 85 سال بعد، نیمی از مقبره در اثر زلزله تخریب شد. سپس بار دیگر تحت فرمان نادرشاه افشار بازسازی شد.

نشانی: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان احمدی

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری

عمارت شاپوری، ساختمان و باغ ایرانی اوایل قرن بیستم در شهر شیراز است. صاحب آن عبدالصاحب شاپوری، تاجر ثروتمند ایرانی بود. این ساختمان منحصر به فرد و بسیار بدیع است.

دارای 840 متر مربع زیربنا و 4635 متر مربع مساحت باغ است و در دو طبقه ساخته شده است. این بنا در منطقه مرکزی قدیمی شیراز معروف به انوری است. این عمارت در 16 مهر 1379 به عنوان یک ساختمان ملی به ثبت رسیده است. عمارت شاپوری توسط ابوالقاسم مهندسی طراحی و بین سالهای 1309 تا 1314 ساخته شد.

برخی از ویژگی های ارزشمند عمارت شاپوری، تزئینات نمای غربی، ستون های دایره ای و طراحی شده از جنس گچی، کاشی کاری با طرح های باستان شناسی در ایوان فوقانی است. بازدید از این بنای تاریخی برای عموم رایگان است و در آنجا رستوران، کافه و نمایشگاهی از آثار فرهنگی و هنری استان فارس وجود دارد. این ملک می تواند یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز محسوب شود.

نشانی: شیراز، خیابان کریم‌خان زند، خیابان انوری، تقاطع اهلی

بازار وکیل

بازار وکیل

بازار وکیل بازار اصلی شیراز است که در مرکز تاریخی شهر واقع شده است. تصور می شود که این بازار در ابتدا توسط آل بویه در قرن 11 بعد از میلاد تاسیس شده باشد و عمدتا توسط اتابک های فارس تکمیل شد و فقط در قرن 18 به کریم خان زند تغییر نام داد.

این بازار دارای حیاط های زیبا، کاروانسراها، حمام ها و مغازه های قدیمی است که از بهترین مکان های شیراز برای خرید فرش ایرانی، ادویه جات، صنایع دستی مسی و عتیقه جات و از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز به شمار می رود. مانند دیگر بازارهای خاورمیانه، چند مسجد و امامزاده در کنار یا پشت بازار ساخته شده است.

بازار وکیل فضایی پر جنب و جوش و شلوغ دارد. این فقط یک تله گردشگری نیست که در نقاط مشابه در سراسر جهان پیدا می کنید. بازار وکیل مکانی است که مردم محلی در آنجا خریدهای خود را انجام می دهند. سقف آجری طاق دار زرق و برق دار بازار وکیل که زیباترین بازار ایران محسوب می شود، دمای ساختمان را با خنک نگه داشتن آن در تابستان و گرم در زمستان تنظیم می کند. این امر بازار وکیل را مکانی عالی برای فرار از گرما می کند که گاهی در طول تابستان می تواند خفه کننده باشد.

نشانی: سه ورودی در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان

ارگ کریم خان، ارگی است که در مرکز شهر شیراز واقع شده است و یکی از جاذبه های تاریخی در این شهر و از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز است. این بنا به عنوان بخشی از مجموعه ای در زمان سلسله زند ساخته شده است. این شهر به نام کریم خان نامگذاری شده و محل زندگی او بوده است. شکل آن مستطیل شکل است و شبیه یک قلعه قرون وسطایی است.

در گذشته، گاهی از ارگ به عنوان زندان استفاده می شد. امروزه موزه ای است که توسط سازمان میراث فرهنگی ایران اداره می شود. یک پارک عمومی اطراف آن را احاطه کرده است.

قلعه کریم خان در میدان شهرداری واقع شده است. مساحت آن 4000 متر مربع است و در مرکز یک ترکیب 12800 متر مربع قرار دارد. ارگ کریم خان شامل چهار دیوار بلند است که توسط چهار برج آجری گرد 14 متری با زاویه 90 درجه به هم متصل شده اند. ضخامت هر دیوار 12 متری در پایه 3 متر و در بالا 2.8 متر است. طراحی ارگ ترکیبی از معماری نظامی و مسکونی است، زیرا خانه کریم خان و مرکز نظامی سلسله بوده است.

نشانی: استان فارس، شیراز، شمال شرق میدان شهدا

باغ ارم

باغ ارم شیراز

باغ ارم یک باغ تاریخی ایرانی در شیراز است مطمئنا یکی از زیباترین و بهترین جاذبه های گردشگری شیراز محسوب می شود. قبل از توقیف توسط دولت مرکزی، متعلق به سران قبیله قشقایی بود. این باغ و ساختمان داخل آن در ساحل شمالی رودخانه خشک در استان فارس واقع شده است.

امروزه باغ و ساختمان ارم در باغ گیاه شناسی شیراز (تاسیس 1362) از دانشگاه شیراز قرار دارد. این باغ است و چشم انداز تاریخی برای عموم آزاد هستند. باغ ارم یک میراث جهانی است و توسط سازمان میراث فرهنگی ایران محافظت می شود.

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام (که به آن “نارنجستان قوام” نیز می گویند) یک خانه سنتی و تاریخی در شیراز ، ایران است. در فاصله کمی از مدرسه خان قرار دارد و توسط میرزا ابراهیم خان ساخته شد. خانواده قوام، بازرگانانی اصالتا اهل قزوین بودند، اما در مدتی کوتاه در زمان زند و در پی آن قاجار و پهلوی در دولت فعال شدند.

نارنجستان قوام زیبایی و ظرافت خانواده های طبقه بالا را در طول قرن 19 نشان می دهد. نقاشی های سقف های پایین خانه با الهام از دوران ویکتوریا در اروپا طراحی شده است. ایوان آینه ای نقطه کانونی خانه است، مشرف بر باغ کوچکی که با چشمه ها، نخل های خرما و گیاهان گلدار طراحی شده است و همین ویژگی ها باغ قوام را تبدیل به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز می کند.

این خانه امروزه یک موزه است و برای عموم آزاد است.

نشانی: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

سفر به شیراز

اگر اهل رانندگی در مسیرهای نسبتا طولانی باشید، سفر به شیراز با ماشین شخصی خودتان گزینه بسیار خوبی است البته خیلی ها ترجیح می دهند با قطار به شیراز بروند و از زیبایی های مسیر تا می توانند، لذت ببرند. اگر قصد سفر به این شهر را دارید باید بدانید که شیراز به عنوان یکی از مقصدهای مهم گردشگری داخلی هتل ها و هتل آپارتمان های زیادی دارد. ما در مقاله بهترین هتل های شیراز در همین سایت 10 تا از بهترین هتل های این شهر را به شما معرفی کردیم.

کلام آخر

در این مقاله ۱۰ تا از بهترین جاذبه های گردشگری شیراز را به شما معرفی کردیم. تمام تلاش سایت تاپتنا بر این بوده که مطالب مورد نیاز برای مخاطبان عزیز تهیه و منتشر کند. امیدواریم که سودمند بوده باشد. از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله سپاس گزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا