کسب و کار

بهترین دانشگاه ها در تهران【سال1402】❤️ + لیست 10 تایی

در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با ویژگی های دانشگاه های برتر آشنا کنیم و سپس بهترین دانشگاه ها در تهران را به شما معرفی کنیم.

تحصیلات عالی در حال تغییر است. صنعت ما در حال تغییر است، هنجارهای ما در حال تطبیق است، پایگاه دانشجویی ما تغییر می کند، منابع ما رو به کاهش است و انتظارات ذی نفعان ما افزایش می یابد. چنین مواقعی ما را به این فکر می اندازد ببینیم دانشگاه ایده آل چگونه خواهد بود.

ویژگی های بهترین دانشگاه های جهان چیست؟

در اینجا چهار عنصر وجود دارد که چارچوب آن ها را تشکیل می دهند:

فناوری و آموزش
دانشگاه ایده آل از ابزارهای یادگیری تطبیقی استفاده می کند تا به دانش آموزان امکان دهد با سرعت خود یاد بگیرند. دانش آموزان در مقاطع معینی از سال، در کلاس های بزرگ نمی نشینند، بلکه با سرعت و مدت دلخواه خود برنامه درسی را طی می کنند. این “یادگیرندگان مستقل” منزوی و تنها نخواهند بود. دانش آموزان با هم در گروه های مطالعه و سایر انجمن ها جمع می شوند.

البته که فناوری نیاز به معلمان ماهر را برطرف نمی کند. استادان به دانش آموزان در محیط های شخصی آموزش می دهند و آنچه را که از طریق ابزارهای یادگیری تطبیقی آموزش داده شده است، افزایش می دهند. بنابراین، اساتید، دانشجویان و فناوری برای ایجاد یک تجربه آموزشی سفارشی، هماهنگ خواهند شد.

دانشگاه مولد
دانشگاه ایده آل بر اساس یک پارادایم جدید استوار است: دانشگاه مولد یا خلاق. یک دانشگاه مولد چیزی را ایجاد می کند که هنوز وجود ندارد. چیزی جدید را مد می کند، نوآوری می کند، می سازد و ایجاد می کند. برای دریافت مدرک، دانش آموزان باید چیزی بسازند. علاوه بر تدریس در مقطع کارشناسی و مشارکت در تحقیق ، اساتید بر اساس نوآوری های خود مورد ارزیابی و ارتقا قرار می گیرند.

فرهنگ یادگیری مادام العمر
دانشگاه ایده آل این ایده را که دانشجویان تحصیل کرده همچنان به عنوان یک مزیت مداوم، خدمات و فرصت های آموزشی زیادی را دریافت خواهند کرد، گسترش می دهد.

دانش آموزان هرگز فارغ التحصیلان این موسسه نخواهند بود. حتی اگر مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده بودند، دانش آموزان همچنان کلاس می گذراندند یا مشاوره شغلی و مربی گری اجرایی دریافت می کردند تا مغز خود را تمرین دهند، که در بین افرادی که از تحقیقات آگاه هستند نشان می دهد که مغز فعال می تواند از اثرات پیری جلوگیری کند.

نبود هزینه برای دانشجویان
با وجود همه مشکلاتی که اپیدمی بدهی دانشجویان ایجاد کرده است، یکی از مخرب ترین آن ها کسانی هستند که از داشتن فارغ التحصیلان تحصیل کرده و ماهر سود کمتری برای این منافع می پردازند. شرکت ها می گویند که به فارغ التحصیلان ماهر نیاز دارند. دیگران می گویند ما برای حفظ دموکراسی خود به شهروندان تحصیل کرده نیاز داریم.

با این وجود، شهر ها هزینه های کمتری را برای چنین آموزش مدنی هزینه می کنند. کسب و کارها از نیروی کار تحصیل کرده بهره می برند، اما به طور مستقیم هزینه آن را پرداخت نمی کنند.

تا اینجا ویژگی های یک دانشگاه ایده آل را بررسی کردیم. حال دانشگاه های ایران که دارای این ویژگی ها هستند کدامند؟ بهترین آن ها کدامند؟

بهترین دانشگاه ها در تهران کدامند؟

در ادامه این مقاله می خواهیم 10 تا از بهترین دانشگاه ها در تهران را به شما معرفی کنیم:

دانشگاه تهراندانشگاه تهران

دانشگاه تهران از بهترین دانشگاه ها در تهران و کشور است و بزرگ ترین مرکز آموزش عالی در ایران است. پیشنهاد اولیه این دانشگاه را اسماعیل سنگ، ادیب و سیاستمدار در دوران پهلوی، در سال 1305 داد و پس از مطالعات عیسی صدیق، ادیب و نویسنده و سومین رئیس دانشگاه تهران، در 1313 به فرمان رضاشاه تاسیس شد. این دانشگاه دارای 25 دانشکده، 9 پردیس و 16 مرکز پژوهشی و تحقیقاتی است.

دانشگاه تهران با القاب دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی یاد می شود. این مؤسسه با ادغام کردن دارالفنون، مدرسه علوم سیاسی، مدرسه طب، مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی، مدرسه فلاحت مظفر (نخستین مدرسه کشاورزی کشور)، مدرسه صنایع و هنر (تاسیس توسط کمال الملک)، مدرسه عالی معماری، مدرسه عالی حقوق، و چند مرکز آموزش عالی دیگر در تهران دایر گشت.

کتابخانه دانشگاه تهران

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بزرگ ترین کتابخانه دانشگاهی ایران است. هسته اصلی این کتابخانه در سال 1328، با مجموعه کتاب های اهدایی سید محمد مشکوه، استاد دانشگاه تهران، که شامل 1329 جلد نسخه خطی بود، تشکیل شد.

مساحت ساختمان این کتابخانه بیش از 22000 متر مربع و دارای 9 طبقه است که شامل 8 طبقه است که 3 طبقه آن زیرزمین است. کتابخانه مرکزی حدود 50000 عضو دارد و بیش از 4500 نفر مراجعه‌کننده از دانشجویان دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها و مؤسسات داخل و خارج از کشور دارد.

کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد در سال 1346 به عضویت فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های کتابداری ایفلا (IFLA) درآمده است. در سال 1395 امکان بازدید مجازی از کتابخانه و موزه برای علاقه‌مندان فراهم گردید.

رتبه دانشگاه تهران در رتبه بندی کیو اس (QS) در سال 2022، 465 بوده است. این دانشگاه دارای رتبه 71 علوم مهندسی، 161 رتبه کشاورزی و 301 تا 350 علوم طبیعی در رتبه بندی دانشگاه ملی تایوان است. به طور جزئی در این رتبه بندی، دانشگاه تهران دارای رتبه 9 مهندسی مکانیک، 28 مهندسی شیمی و 56 مهندسی عمران است.

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف یکی از بهترین دانشگاه ها در تهران و کشور است. این مرکز در سال 1344 به دستور محمدرضا شاه با نام دانشگاه صنعتی آریامهر تاسیس شد و نام آن در سال 1358 به افتخار یکی از دانشجوهای آن، مجید شریف واقفی، به دانشگاه صنعتی شریف تغییر پیدا کرد.

این دانشگاه سالانه حدود 1000 نفر از بهترین رتبه های کنکور ریاضی-فیزیک و هم چنین دارندگان مدال طلا در المپیادهای کامپیوتر، ریاضی، فیزیک و شیمی را جذب می کند. این دانشگاه، دانشگاه ام آی تی ایران خوانده شده و پیشگام دانشگاه های کشور در انجام پژوهش های کاربردی است. بخش زیادی از نخبگان کشور دانش آموختگان این دانشگاه هستند و تعداد زیادی از دانشجوهای این دانشگاه، بورسیه دانشگاه های خارج از کشور می شوند.

در طی چند سال گذشته بیش از 90 درصد دانش آموزان با رتبه 1 تا 100 کنکور سراسری رشته ریاضی-فیزیک این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب کرده اند. بر اساس رتبه بندی تایمز، دانشگاه صنعتی شریف دارای رتبه بین المللی 200 تا 250 در سال 2021 بوده است.

افتخارات
برخی از افتخارات این دانشگاه:

  • کسب رتبه اول مسابقات ریاضی دانشجویی کشور
  • کسب رتبه اول مسابقات برنامه‌نویسی دانشجویی ACM در بین دانشگاه‌های کشور
  • کسب رتبه اول کشور در فناوری نانو برای چندین سال متوالی
  • کسب رتبه نخست جشنواره نشریات دانشجویی
  • کسب ۴ عنوان برتر در جشنواره خوارزمی
  • کسب ۱۳ مدال طلا، نقره و برنز المپیاد دانشجویی کشور
  • قرار گرفتن در میان 100 برند ارزشمند کشور

دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)

دانشگاه صنعتی امیرکبیردانشگاه صنعتی امیرکبیر، اولین دانشگاه صنعتی کشور و از با سابقه ترین دانشگاه ها در زمینه فنی و مهندسی و یکی از بهترین دانشگاه ها در تهران و کشور است. این دانشگاه در سال 1337 فعالیت خود را با نام پلی تکنیک آغاز کرد و بعدها در سال 1357 به امیرکبیر تغییر عنوان پیدا کرد.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر در زمینه علوم کامپیوتر دارای رتبه 90 در رتبه‌بندی US World News and Reports می باشد. این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه لایدن برای 3 سال متوالی بهترین دانشگاه کشور معرفی شده است. در سال 1393 از طرف ISC بهترین دانشگاه صنعتی کشور معرفی شد.

در طبقه بندی موضوعی دانشگاه تایوان در سال 2019، دانشگاه صنعتی امیرکبیر دارای رتبه 132 جهان در طبقه مهندسی بوده است و به طور کلی دارای رتبه 601 تا 650 در بین دانشگاه های جهان می باشد. در سال 2018 در رتبه بندی تایمز، این دانشگاه جایگاه دوم در دانشگاه های کشور و بعد از دانشگاه تهران را کسب کرد. در رتبه بندی موضوعی شانگهای در زمینه ریاضیات و در سال 2015، این دانشگاه رتبه 151 تا 200 جهان را کسب کرد.

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه علم و صنعتدانشگاه علم و صنعت از بهترین دانشگاه ها در تهران است. اساس این دانشگاه مدرسه آلمانی بوده که در زمان قاجار تاسیس شد و بعدها توافق شد که مدرسه آلمانی به مدرسه صنعتی تغییر پیدا کند و در سال ۱۳۵۱ به دانشکده علم و صنعت ایران تغییر نام داد و در نهایت در سال 1357 به دلیل گسترش و تغییرات کیفی کارگاه‌های علمی و آموزشی، نام آن به دانشگاه علم و صنعت ایران تغییر پیدا کرد.

شعبه های دیگر این دانشگاه در شهرهای بهشهر، دماوند و نور قرار دارند. این دانشگاه در رتبه بندی تایمز، در سال 2016 به عنوان بهترین دانشگاه ایران و در سال 2017 دومین دانشگاه برتر کشور معرفی شد. در سال 2015 این دانشگاه و دانشگاه شریف تنها دانشگاه های ایرانی در بین 60 دانشگاه برتر آسیا بودند. این دانشگاه رتبه اول در ارتباط با صنعت در بین دانشگاه های تخصصی کشور را کسب کرد.

این دانشگاه تنها دانشگاه دارای دانشکده مهندسی راه آهن در خاورمیانه و دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی در ایران است. این دانشگاه تنها موسسه کامپوزیت ایران و اولین دانشکده مهندسی خودرو در ایران را تاسیس کرد.

رتبه بندی دانشگاه

  • رتبه 491-500 جهانی دومین دانشگاه برتر کشور در طبقه بندی کیو اس (QS) در سال 2016-2017
  • رتبه جهانی 436 در کل و 189 در رشته های فنی و مهندسی بر اساس رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاهی لایدن در سال 2016
  • رتبه جهانی 119 در علوم مهندسی و 190 در علوم مواد در رتبه‌بندی معتبر US World News and Reports سال 2016
  • رتبه جهانی 167 در رشته های فنی و مهندسی و 48 دانشکده مهندسی مکانیک در سال 2015 و رتبه 43 جهانی در رشته مهندسی مکانیک و 130 در رشته مهندسی عمران در سال 2018

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی از بهترین دانشگاه ها در تهران و کشور است. این دانشگاه در سال 1338 به دستور محمدرضا شاه و توسط علی شیخ الاسلام تاسیس شد و تا پیش از سال 1362 با نام دانشگاه ملی ایران شناخته شده بود و پس از آن به دانشگاه شهید بهشتی تغییر نام یافت. شیخ الاسلام پس از سفر به آمریکا، پیشنهاد تاسیس دانشگاه ملی را به شاه داد تا از سفر دانشجویان به خارج از کشور برای تحصیل جلوگیری شود.

این دانشگاه در حال حاضر 85 قطب علمی، 194 آزمایشگاه پژوهشی و آموزشی، 13 مرکز پژوهشی، 3 گروه پژوهشی، 6 پژوهشکده، 11 شرکت دانش بنیان و 28 شرکت مرکز رشد دارد.

رتبه بندی دانشگاه

  • رتبه 5 ملی بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا و بر اساس نظام رتبه‌بندی کیو اس (QS) در سال های 2017 و 2018
  • رتبه 701 بین المللی بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا و بر اساس نظام رتبه‌بندی کیو اس (QS) در سال 2017
  • رتبه 801-1000 بین المللی بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا و بر اساس نظام رتبه‌بندی کیو اس (QS) در سال 2017
  • رتبه 801 بر اساس نظام رتبه‌بندی تایمز در سال 2016-2017
  • رتبه 668 و 584 بر اساس نظام رتبه‌بندی لایدن به ترتیب در سال های 2014 و 2015
  • بالاترین میزان جهش علمی در طی یک سال در بین دانشگاه های کشور

دانشگاه خواجه نصیر

دانشگاه خواجه نصیر

دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی یکی از بهترین دانشگاه ها در تهران و کشور و نخستین دانشگاه صنعتی ایران است. این دانشگاه در سال 1359 با ادغام 9 مرکز آموزش عالی به شکل کنونی و با نام دانشگاه فنی و مهندسی تشکیل شد و در سال 1367 به نام خواجه نصیرالدین طوسی تغییر نام یافت.

رتبه بندی دانشگاه

  • از 1 درصد تولیدکنندگان علم در دنیا بر طبق آمارِ پایگاه رتبه‌بندی ISI
  • رتبه 401-450 در رشته مهندسی برق و الکترونیک و 451-500 در رشته مهندسی مکانیک در رتبه‌بندی QS سال 2020
  • رتبه 601-800 جان و قرار گرفتن در بین 7 دانشگاه برتر کشور در رتبه‌بندی نشریه تایمز در سال 2018
  • رتبه 146 جهان دانشکده مهندسی مکانیک بر اساس رتبه‌بندی NTU
  • رتبه 460 جهان در زمینه علوم فنی – مهندسی بر اساس نظام رتبه‌بندی URAP
  • رتبه 368 جهان و 161 آسیا در زمینه علوم فنی مهندسی در رتبه‌بندی لایدن سال 2017

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه خوارزمی یکی از بهترین دانشگاه های تهران و کشور که وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است. تاسیس اولیه این دانشگاه در سال 1297 انجام شد و اولین مرکز آموزش عالی کشور است.

در حال حاضر دانشگاه خوارزمی در رشته‌های مختلف علوم پایه، انسانی، تربیتی و مهندسی در مقاطع مختلف از کارشناسی تا دکتری دانشجو می‌پذیرد. پردیسی واقع در کرج به این دانشگاه اضافه شده است. نام این دانشگاه در سال 1312 از دارالمعلمین عالی به دانش سرای عالی و در سال 1353 به دانشگاه تربیت معلم تغییر کرد.

بر اساس نظام رتبه بندی تایمز در سال های 2019-2021 دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه خوارزمی در رتبه 601-800 جهان قرار گرفت. در بخش درآمد از صنعت در بین دانشگاه‌های ایران، رتبه ۱۰ را کسب کرد.

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطبایی یکی از بهترین دانشگاه ها در تهران و کشور و بزرگ ترین دانشگاه ایران در زمینه علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم شناختی، اقتصاد و مدیریت است.

این دانشگاه با ترکیب 27 دانشکده، آموزشگاه و مؤسسه آموزش عالی در تهران، دو مجتمع آموزشی بزرگ در سال 1358 تأسیس شدند. در آخر پس از 5 سال این دو مجتمع با یکدیگر ادغام شدند و دانشگاه علامه طباطبایی را تشکیل دادند.

رتبه بندی دانشگاه

  • رتبه یک دانشگاه های تخصصی کشور در سال 1395 بر اساس رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • از 11 موسسه ایرانی در بین موسسات برتر و معتبر جهان در سال 2018 بر اساس نظام رتبه‌بندی جهانی معتبر RUR
  • برگزیده کشوری در امور بین الملل توسط وزارت علوم
  • برترین روابط عمومی کشور
  • عضو گروه بین المللی D8 (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه)
  • رتبه دومِ تولیدکنندگان علم در زمینه علوم انسانی در سال 1395
  • رتبه نخست در حیطه ی کیفیت ارائه خدمات غذایی در کشور

دانشگاه هنر تهران

دانشگاه هنر

دانشگاه هنر تهران یکی از بهترین دانشگاه های تهران و کشور و بزرگ ترین مرکز آموزش عالی رشته‌های هنری در ایران است. این دانشگاه با ادغام پنج مرکز آموزش عالی هنر در سال 1358 تحت همین عنوان تشکیل شد. در سال 1373، دانشکده موسیقی در سال 1380 و دانشکده معماری و شهرسازی به مجموعه دانشکده‌های این دانشگاه افزوده شدند. در سال 1379 نیز دانشکده پردیس اصفهان به این دانشگاه اضافه شد.

این دانشگاه در حال حاضر دارای پنج دانشکده در شهر های تهران و کرج می باشد. کل مجموعه شامل 16 رشته در مقطع کارشناسی، 16 رشته کارشناسی ارشد و 3 رشته در مقطع دکتری است. این دانشگاه تاکنون 1260 مقاله علمی در نشریات و همایش های داخلی منتشر کرده است.

دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین دانشگاه ها در تهران و کشور برای تامین نیرو برای سازمان آموزش و پرورش کشور است. تاسیس این دانشگاه در سال 1390 با ادغام کلیه مراکز تربیت معلم انجام شد و 98 واحد پردیس و مرکز آموزشی را شامل می شود. این مرکز آموزش تا کنون 8818 مقاله علمی در نشریات و همایش های داخلی و 502 مقاله معتبر بین المللی نیز منتشر کرده است.

رشته های تحصیلی در حال تدریس در این دانشگاه شامل علوم پایه، ریاضیات، علوم اجتماعی، ادبیات، ورزش، علوم اسلامی، روان شناسی، علوم پرورشی و هنر می شوند. این مرکز دارای 32 پردیس آقایان و 32 پردیس بانوان در کشور می باشد که در هر استان دو پردیس، یکی برای آقایان و دیگری بانوان، وجود دارد.

ویژگی بهترین دانشگاه ها در ارتباط با صنعت

یکی از موارد مهم علم و فناوری می‌باشد یعنی این که علم را به گونه‌ای استفاده کنیم که مردم بتوانند از آن در جهت توسعه و رفاه بیشتر بهره ببرند. بنابراین علم یعنی تحقیقات بنیادی، تئوری‌ها و دانش‌های موجود و فناوری هم یعنی به وجود آوردن علم برای مردم و استفاده روزمره از آن جهت تسهیلات و رفاه بهتر. در نتیجه، باید بین دانشگاه و صنعت ارتباط وجود داشته باشد.

ارتباط دانشگاه و صنعت شکل توافق های رسمی و غیررسمی میان این دو نهاد است که با هدف دستیابی به موفقیتهای بیشتر ایجاد می‌شود و این می تواند تاثیر تعیین کننده ای در رشد اقتصادی آن کشور داشته باشد. در این ارتباط، دانشگاه و صنعت تلاش می‌کنند تا برخی از فعالیتهای علمی خود را به طور مشترک و هماهنگ انجام دهند.

به طور کلی در سطح دنیا، دانشگاه‌ها و صنعت هر یک وظایف متعددی دارند که باعث تفاوت نگرش‌هایی در این دو مجموعه می‌شود و وقتی قصد دارید دو سیستم متفاوت را به هم متصل کنید دچار چالش‌های خواهید شد و دانشگاه هایی که بتوانند این ارتباط را حفظ کنند از بهترین دانشگاه ها محسوب می شوند.

شهرت خوب در بین کارفرمایان
مراجعه به چه کسی بهتر از خود منبع است؟ در نظرسنجی کارفرمایان کیو اس (QS)، از بیش از 42000 نیروی استخدامی جهانی خواسته شد تا دانشگاه هایی را که معتقدند با استعداد ترین و شایسته ترین فارغ التحصیلان قابل استخدام را دارند، لیست کنند. طبق این نظرسنجی، دانشگاه کمبریج از رتبه بالاتری برخوردار است و بین مدیران و سایر کارفرمایان شهرت بیشتری نسبت به سایر دانشگاه های جهان دارد.

عملکرد فارغ التحصیلان
اگر از فارغ التحصیلان یک تعداد زیادی رهبران کسب و کار ، برندگان جایزه و مدال و سایر افراد برجسته در رشته مورد علاقه شما باشند، این نشانه بسیار خوبی است. کیو اس (QS) لیست هایی بزرگتر و متنوع تر از این فارغ التحصیلان تهیه کرده که در آن از بیش از 2000 دانشگاه در 132 مکان مختلف، فارغ التحصیلی در یکی از لیست ها وجود دارد و دانشگاه هاروارد دارای بیشترین تعداد فارغ التحصیلانی بود که در سنین پایین موفق بوده اند.

بهترین دانشگاه ها در تهران

پیوند دانشگاه با کارفرمایان
به طور جزئی، ما در اینجا در مورد تحقیقات و فرصت های شغلی یا کارآموزی فارغ التحصیلان صحبت می کنیم. این سوال که آیا دانشگاه با شرکت هایی برای تولید تحقیقات قابل استناد همکاری دارد بسیار مهم است. کیو اس (QS) برای تعیین این امر از پایگاه داده Elsevier’s Scopus و گزارشات شرکت های مختلف استفاده کرده است که دانشگاه استنفورد در این بخش بهترین عملکرد را دارد.

حضور کارفرمایان در دانشگاه
شش موسسه چینی در این زمینه در 10 تا از بهترین دانشگاه ها قرار دارند که دانشگاه هایی اند که از طریق طرح هایی مانند نمایشگاه های شغلی میزبان کارفرمایان زیادی در محوطه دانشگاه هستند. دانشگاه علم و صنعت هوآژونگ (The Huazhong University of Science and Technology) در این زمینه رتبه اول جهان را دارد و دانشگاه های کشور های انگلیسی زبان در این زمینه نسبتا ضعیف عمل می کنند.

تعداد فارغ التحصیلان مشغول به کار
نرخ اشتغال فارغ التحصیلان نشان می دهد که چه تعداد از فارغ التحصیلان مشغول به کار هستند. کیو اس (QS) آن ها را ظرف یک سال پس از فارغ التحصیلی محاسبه می کند. این یک اقدام بسیار مهم است و دانشجویان می توانند با درخواست از دانشگاه منتخب خود در مورد نرخ های آن برای مشاغل با مهارت بالا یا موارد مرتبط با رشته های تحصیلی خود ، این کار را ادامه دهند.
موسسه روابط بین الملل دولتی مسکو (The Moscow State Institute of International Relations) در این زمینه بهترین دانشگاه ها در سطح جهانی است.

کلام آخر

در این مقاله 10 تا از بهترین دانشگاه ها در تهران را به شما معرفی کردیم. تمام تلاش سایت تاپتنا بر این بوده که مطالب مورد نیاز برای مخاطبان عزیز تهیه و منتشر کند. امیدواریم که سودمند بوده باشد. از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله سپاس گزاریم.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا