کسب و کار

بهترین مدارس دولتی در تهران 【سال1402】❤️ + لیست 10 تایی

در این مقاله قصد داریم در ابتدا شما را با ویژگی های مدارس خوب آشنا کنیم و سپس بهترین مدارس دولتی در تهران را به شما معرفی کنیم.

دانش آموزان پس از خانه بیشترین زمان خود را در مدرسه می گذرانند و در نتیجه بخشی از شخصیت و رفتار های آن ها در این محیط شکل می گیرد. فضای مناسب و سالم بر بهبود عملکرد دانش آموز و یادگیری او تاثیر بسزایی دارد.
ژان پیاژه، روان شناس و زیست شناس سوئیسی، تاکید دارد که کودکان به طور انفعالی اطلاعات را جذب نمی کنند بلکه آنچه که در محیط اطراف خود می بینند و احساس می کنند را تجزیه و تحلیل کرده سپس انتخاب می کنند.

او میگوید “تنها آموزش است که می تواند جوامع ما را در مقابل فروپاشی تدریجی یا خشونت بار حفظ کند.” که بخش زیادی از این آموزش در مدرسه انجام می شود.

در نتیجه انتخاب مدرسه ی خوب برای تحصیل دانش آموزان از تصمیماتی است که تاثیرات چشم گیری در آینده ی آن ها دارد و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است. اما بهترین مدارس چه ویژگی هایی دارند؟

ویژگی بهترین مدارس

استفاده از کادر آموزشی و تربیتی مجرب و متخصص
کادر مدرسه و از همه مهم تر دبیران نقش بسیار پررنگی در پیشرفت و آینده و حتی تربیت دانش آموز دارند. معلم خوب در تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس دانش آموزان نقش مهمی ایفا می کند. از مستخدمین گرفته تا مدیران و معاونان یک مدرسه ی خوب باید دانش آموز به بهترین شکل ارتباط برقرار کرده و رابطه ای دوستانه با او داشته باشند.

کادر آموزشی یک مدرسه خوب باید دارای تجربه و از سطح سواد علمی کافی برخوردار باشند. هم چنین داشتن مشاورانی که پیگیر حال دانش آموزان باشند بر انگیزه و شرایط روحی آنها موثر است از معیار های یک مدرسه ی خوب محسوب می شود.

برخورداری از فضای فیزیکی مناسب
فضای فیزیکی مدرسه هم بر یادگیری دانش آموزان تاثیر می ‌گذارد. مدرسه خوب دارای محیطی نشاط آور و روحیه بخش است. مدرسه هایی با محیط دل نشین و مناسب، سبب افزایش آرامش، تمرکز، انگیزه و اعتماد به نفس دانش آموزان و کاهش استرس و اضطراب آنها می شود و این موارد بر بهبود عملکرد و یادگیری آن ها تاثیر مستقیم می ‌گذارد.

فضای آموزشی مدرسه باید متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموزان و برای آنها محرک و جذاب باشد. برخی محققان معتقدند که اگر نظر دانش آموزان در مورد ساختمان مدرسه پرسیده شود، می ‌توان ساختمان ها و فضای فیزیکی بهتری را برای مدارس طراحی کرد.

در ادامه به ملاک های موثر بر ساختمان مدرسه می پردازیم:

ابعاد کلاسها
مستطیل یا ذوزنقه، بهترین شکل برای کلاس درس است. اشکال مربع، دایره، بیضی و مساحت‌های بزرگ انحنا دار و از این قبیل، ایجاد نقاط کانونی کرده و مانع بزرگ صوتی ایجاد می‌ کنند.
برای اندازه کلاس، برای مثال برای یک کلاس 30 نفره، اتاقی به طول 8 متر و عرض حداقل 6 متر و ارتفاع 4 متر لازم است. در کل ارتفاع اتاق نباید کمتر از 3 متر و فضای در نظر گرفته شده برای هر دانش آموز نباید کمتر از 5.4 متر مکعب باشد.

بهترین مدارس دولتی در تهران

نور و رنگ
83 درصد یادگیری به وسیله حس بینایی صورت می گیرد. در نتیجه فراهم کردن محیطی برای دانش آموز که در آن دیدن برای او به بهترین شکل و بدون زحمت صورت بگیرد از اهمیت زیادی برخوردار است. مساحت پنجره ها در یک کلاس درس باید به اندازه یک پنجم مساحت اتاق باشد تا روشنایی کافی برای خواندن و نوشتن دانش آموز فراهم شود.

لازم است میزان روشنایی در کل سطح اتاق متناسب و به یک اندازه باشد و برای هر دانش آموز متغیر نباشد. البته که میزان روشنایی بسته به فعالیت های مختلف باید متفاوت باشد. برای رنگ آمیزی کلاس درس اغلب از رنگ های آرام استفاده می شود. این رنگ‌ها در کنترل هیجانات روحی دانش آموزان تاثیر قابل توجهی دارند. در محیط های غیر از کلاس درس رنگ ها متفاوت هستند برای مثال در سالن ورزشی از رنگ های گرم تر نسبت به کلاس درس استفاده می شود.

دما و شرایط تهویه کلاس
کنترل سرما و گرما در کلاس بر روی یادگیری دانش آموزان تاثیرگذار است. دمای مناسب برای کلاس درس 16 تا 18 درجه سانتیگراد است و همچنین هوا باید در کلاس جریان داشته باشد. در بخشی از یک مطالعه در بوستون، 44 دانشجو به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه در اتاقی با تهویه‌ی مطبوع و گروه دیگر در اتاقی بدون تهویه قرار گرفتند.

این مطالعه در تابستان سال 2016 انجام شد و 12 روز طول کشید. پس از این 12 روز از هر دو گروه آزمونی گرفته شد. نمره ی کسب شده توسط گروهی که در اتاق بدون تهویه بودند در مواجهه با سوالات ریاضی 3.13 درصد پایین تر از گروه دیگر بود. همچنین در آزمون دیگری که برای تشخیص رنگ کلمات بود نیز 13.4 درصد زمان بیشتری برای تشخیص رنگ صرف کردند.

در نتیجه‌ی این مطالعه به این پی می بریم که گرما می تواند بر توانایی درک شناخت افراد تاثیر منفی بگذارد که تا بعد از قرار گرفتن در شرایط مناسب نیز ادامه دار خواهد بود.

صدا
صدا نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر یادگیری است. با اینکه گاهی صداهای بیرون از کلاس به داخل کلاس راه می‌یابد، دانش‌آموزان قدرت شنوایی خود را در اختیار صدای معلم قرار داده و فقط مطالبی را به مغز راه می‌دهند که از معلم می‌شنوند.

اگر صداهای خارج از کلاس از صدای معلم فراتر باشد، در این صورت دانش آموزان توانایی تمرکز کافی بر روی صدای معلم را نخواهند داشت که نشان از اهمیت مکان ساخت مدرسه را هم بیان می کند. شکل و اندازه اتاق و همچنین وسایل درون آن بر روی انتقال صدا تاثیرگذار هستند.

بهترین مدارس دولتی در تهران کدامند؟

در ادامه این مقاله می خواهیم 10 تا از بهترین مدارس دولتی تهران را به شما معرفی کنیم:

دبیرستان دخترانه حافظ

مدرسه حافظ

مدرسه دخترانه حافظ یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه در مقطع متوسطه (دبیرستان) دوره ی دوم خدمات آموزشی ارائه می کند.

دارای کادر آموزشی جوان و با سواد است و نظارت کافی و مناسبی بر روی دانش آموزان و کادر مدرسه وجود دارد. به امور دانش آموز به خوبی رسیدگی می شود. از نظر سطح علمی در درجه ی مناسبی قرار دارد. نحوه ی آموزش و برخورد با دانش آموز توسط دبیران و معاونان مورد رضایت آن ها و اولیا بوده است.

منطقه: منطقه 3
نشانی: خیابان شریعتی، قلهک، خیابان زرگنده، خیابان امام زاده، جنب بوستان امام زاده اسماعیل
شماره تلفن: 22603759

دبستان پسرانه استاد شهریار

مدرسه استاد شهریار

مدرسه پسرانه استاد شهریار یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه در مقطع دبستان (ابتدایی) خدمات آموزشی ارائه می کند.

در میان مدارس دولتی سطح علمی مناسب و قابل قبولی دارد. با وجود تعداد زیاد دانش آموزان در این مدرسه، دانش آموران را به خوبی کنترل کرده و ضعف هایی که به دنبال تعداد زیاد دانش آموز می آید اینطور جبران شده و فضای محیط آموزشی به نسبت آرام و منظم است.
کادر آموزشی در این مدرسه با تجربه و با سواد بوده و از نظر علمی و تربیتی دانش آموز را به خوبی آموزش می دهند. طریقه برخورد کادر مدرسه با دانش آموزان مورد رضایت آن ها و اولیا آن ها بوده است.

منطقه: منطقه 2
نشانی: میدان سعادت آباد، میدان کاج، اول سرو غربی
شماره تلفن: 22115651

دبیرستان پسرانه دکتر شریعتی 2

دبیرستان دکتر شریعتی 2

مدرسه ی دکتر شریعتی 2 یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه برای مقطع متوسطه (دبیرستان) و پسران خدمات آموزشی ارائه می کند.

در این مدرسه نسبت به مسائل آموزشی و انضباطی سخت گیری می شود که اغلب باعث پیشرفت دانش آموز است در نتیجه از بهترین های مدارس دولتی است. به عنوان بهترین مدرسه ی دولتی منطقه شناخته شده است.
کادر آموزشی آن با تجربه و باسواد و مدیریت آن متعهد و پیگیر مسائل دانش آموز هستند.

منطقه: منطقه 4
نشانی: تهرانپارس، چهار راه اشراق، ابتدای جشنواره، پلاک 272
شماره تلفن: 77882262

دبستان دخترانه ی ریحانه

مدرسه ریحانه

مدرسه ی ریحانه یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه برای مقطع دبستان (ابتدایی) و برای دختران خدمات آموزشی ارائه می کند.

این مدرسه دارای امکانات مناسب و هوشمند است. مدیریت و کادر آموزشی مدرسه قوی هستند. از نظر مذهبی خیلی سخت گیر نیستند. نکته منفی این مدرسه قدیمی بودن ساختمان آن است و شهریه ی آن نیز از نظر اولیا قابل قبول نیست و بیش از حد انتظار است.

متوسط تعداد دانش آموزان در این مدرسه 170 نفر، مساحت حیاط مدرسه 329 متر، مساحت بنای آموزشی 498 متر، تعداد کلاس ها 12 و نیمکت های کلاس ها تک نفره هستند. این مدرسه در سال 1351 تاسیس شده است. کتابخانه ی آن نسبتا خوب و مجهز و دارای متوسط 240 جلد کتاب است.

منطقه: منطقه 2
نشانی: ستارخان، سه راه تهران ویلا، خیابان 6
شماره تلفن: 66559838

دبستان دخترانه ی هاجر (سهروردی شمالی)

دبستان هاجر

مدرسه ی هاجر (سهروردی شمالی) یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه برای مقطع دبستان (ابتدایی) و برای دختران خدمات آموزشی ارائه می کند.

این مدرسه در سال 1368 تاسیس شده است. تمام کلاس های این مدرسه مجهز به تخته هوشمند، شوفاژ و اسپلیت و نیمکت های آن ها تک نفره هستند و مدرسه دارای کتاب خانه ی مجهز است. برای هر پایه 2 الی 3 کلاس وجود دارد و به طور زیبایی رنگ آمیزی شده اند. فضای مدرسه و حیاط آن بزرگ است.

کادر مدرسه زحمت کش، مسئولیت پذیر و با تجربه دبیران آن با اخلاق و محبوب هستند. مطالبی خارج از برنامه عادی مدرسه با دانش آموزان کار می شود مانند شعر خوانی و … . برخی از دبیران این مدرسه در مدارس فرزانگان نیز تدریس می کنند. فضا و حیاط مدرسه بزرگ است. مساحت بنای آموزشی 331 متر مربع و مساحت حیاط 566 متر مربع است. تعداد کل دانش آموزان در این مدرسه 263 نفر است. دارای 30 کلاس است که در هر کدام تعداد دانش آموزان به طور متوسط 8 نفر است.

منطقه: منطقه 7
نشانی: خیابان سهروردی شمالی، خیابان شریف، پلاک 3
شماره تلفن: 88764061 – 88744224

دبستان دخترانه ی علوی اسلامی

دانشگاه علوی اسلامی

مدرسه ی علوی اسلامی یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه برای مقطع دبستان (ابتدایی) و برای دختران خدمات آموزشی ارائه می کند.
این مدرسه در سال 1342 تاسیس شده و یکی از مدارس اسلامی در زمان رژیم سابق بوده و در آن زمان به آموزش مذهبی دانش آموزان پرداخته است. بازسازی ساختمان این مدرسه در سال 1395 به پایان رسیده و یک سال طول کشیده است. از نقاط ضعف این مدرسه تعداد کم کلاس ها و تعداد زیاد دانش آموزان است.

مساحت حیاط مدرسه 612 متر، مساحت بنای آموزشی 361 متر، تعداد کلاس ها 9 عدد و نیمکت های موجود در کلاس ها تک نفره هستند. تعداد کل دانش آموزان مدرسه 366 نفر و به طور متوسط در هر کلاس 43 نفر حضور دارند.

از نظر آموزشی و پرورشی رضایت اکثر اولیا و دانش آموزان را به همراه داشته است. کادر این مدرسه با اخلاق و از نظر آموزشی دقیق و سخت گیر هستند و به همین دلیل سطح علمی دانش آموزان خوب است. از نظر فرهنگی و مذهبی نیز بسیار پیگیر هستند که البته این پیگیری زیاد باعث نارضایتی بعضی از دانش آموزان و اولیا شده است.

منطقه: منطقه 12
نشانی: خیابان ایران، خیابان شهید قادری، پلاک 61
شماره تلفن: 33562687

دبستان دخترانه ی آیت اله طالقانی 1

مدرسه آیت اله طالقانی

مدرسه ی آیت اله طالقانی 1 یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه برای مقطع دبستان (ابتدایی) و برای دختران خدمات آموزشی ارائه می کند.
نظرات دانش آموزان و اولیا در رابطه با این مدرسه یکپارچه نبوده اما اکثرا رضایتشان را به همراه داشته است. فضای مدرسه بزرگ بوده و پایه های مشغول به تحصیل در این مدرسه تنها 3 پایه هستند. هزینه ی دریافتی از اولیا برای تحصیل در این مدرسه از نظر آنها مناسب و قابل قبول بوده است.

این مدرسه در سال 1393 تاسیس شده است. مساحت بنای آموزشی آن 408 متر مربع و مساحت حیاط 411 متر مربع است. تعداد کلاس ها در این مدرسه 12 عدد بوده و نیمکت های آن ها تک نفره هستند. تعداد کل دانش آموزان 389 نفر و در هر کلاس تعداد دانش آموزان به طور متوسط 23 نفر است.
است که از نقاط ضعف این مدرسه است و به این معنی است که سطح علمی مدرسه بالا نیست.

منطقه: منطقه 4
نشانی: افسریه، 15 متری چهارم، خیابان 40
شماره تلفن: 33150025

دبستان توحید

مدرسه توحید

مدرسه ی توحید یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه برای مقطع دبستان (ابتدایی) و برای پسران خدمات آموزشی ارائه می کند.

محیط مدرسه سالم و مناسب برای دانش آموزان است. ساختمان مدرسه قدیمی و دارای سه طبقه است. برنامه ی علمی این مدرسه از نظر اولیا قابل قبول نیست و ضعیف بوده اما از نظر اجتماعی و اخلاقی، رفتار و برخورد مناسب با دانش آموزان از نقاط قوت این مدرسه است. درصد قبولی این مدرسه در مدارس تیزهوشان پایین است که از نقاط ضعف این مدرسه است و به این معنی است که سطح علمی مدرسه بالا نیست.

منطقه: منطقه 7
نشانی: خیابان شهید بهشتی، میدان تختی، خیابان صابونچی، کوچه ی ادایی، پلاک 5
شماره تلفن: 88751593

دبستان ستارخان 1

مدرسه ستارخان

مدرسه ی ستارخان 1 یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه برای مقطع دبستان (ابتدایی) و برای پسران خدمات آموزشی ارائه می کند.

از نظر برخی اولیا و دانش آموزان، بهترین مدرسه این منطقه است. کادر خوب و دلسوز و فعال این مدرسه از نقاط قوت آن است. آموزش در این مدرسه به بهترین شکل و با حس مسئولیت پذیری دبیران انجام می شود. رفتار و برخورد کادر آموزشی مدرسه با دانش آموزان رضایت اکثر اولیا را به همراه داشته است. دبیران در حال تدریس در این مدرسه از سواد و تجربه ی بالایی برخوردارند.

منطقه: منطقه 2
نشانی: ستارخان، خیابان یکم دریان نو، پلاک 10
شماره تلفن: 66501727

دبستان پسرانه ی سروش

مدرسه سروش

مدرسه ی پسرانه‌ سروش یکی از بهترین مدارس دولتی در تهران و منطقه است. این مدرسه برای مقطع دبستان (ابتدایی) خدمات آموزشی ارائه می کند.
این مدرسه یکی از بهترین مدارس منطقه ی 2 بوده و دارای کادر آموزشی و اجرایی با تجربه و با سوادی است. برنامه های فرهنگی و فوق برنامه در این مدرسه به طور متنوع انجام می شود.

برخورد کادر مدرسه با دانش آموزان رضایت اکثر اولیا را به همراه داشته است. از نقاط ضعف این مدرسه تعداد زیاد دانش آموزان است که به طور کلی باعث پایین آمدن درصد یادگیری دانش آموزان به علت عدم توانایی رسیدگی دبیر به مشکلات همه ی آن ها می شود.

منطقه: منطقه 2
نشانی: شهرک قدس، فاز 1، خیابان ایران زمین، جنب دانشگاه آزاد
شماره تلفن: 88090034

مدرسه دولتی یا غیر دولتی؟

هر کدام از این مدارس مزایا و معایب خودشان را دارند. مدارس غیر دولتی در ابتدا برای کسانی طراحی شده بود که توانایی کمتری دارند اما متاسفانه امروزه این مدارس بیشتر با تجارت درگیر شده اند و به طوری کار می کنند که اگر دانش آموزی بخواهد دیده شده و بدرخشد حتما باید در چنین مدارسی تحصیل کرده باشد.

البته که بعضی امکانات مدارس غیر دولتی به کشف استعداد های کودکان کمک بسیاری می کند. در مدارس غیر دولتی کلاس های فوق برنامه زیادی تشکیل می شود که به دانش آموزان کمک می کنند که علایق خود را کشف کنند. حال بهترین مدارس در بین این دو کدام است؟

برای دوره ی دبستان، مدارس دولتی گزینه های مناسب تری هستند زیرا از تمام گروه ها و اقشار جامعه در آن حضور دارند و این برای تقویت مهارت های اجتماعی کودک بهتر است. اما در کل این که کدام یک از این مدارس بهتر هستند سوالی است که به سادگی نمی توان به آن پاسخ داد. برخلاف تصور عموم مردم، مدارس دولتی وجود دارند که آموزش و عملکرد عالی در ابعاد مختلف دارند.

با این حال نظر کارشناسان این است که با توجه به شخصی سازی مدارس غیر دولتی از نظر علمی و کشف استعداد دانش آموزان بهتر هستند اما از سوی دیگر مدارس دولتی خود ساخته تر هستند و در زمینه اجتماعی ساختن دانش آموزان بهتر عمل می کنند و درک درست دانش آموزان از جامعه در این مدارس کامل تر خواهد بود. این نگرشی است که ژاپنی ها طبق آن عمل می کنند و اعتقاد دارند که افراد تا وقتی سختی نکشند موفق نخواهند شد.

مدارس ایران در مقابل استاندارد های جهانی

حال اگر بخواهیم واقع بینانه به وضعیت مدارس کشور نگاه کنیم می‌بینیم که استاندارد هایی که در ابتدای مقاله گفته شد به طور عمده در آن ها رعایت نمی شود. از معماری و فضای ظاهری مدارس و عوامل خارجی دیگر گرفته تا طریقه صحیح آموزش، ایراد های بسیاری به مدارس و سیستم آموزشی کشور وارد است. در این بخش از مقاله به اشکالات آموزشی سیستم آموزش و پرورش کشور می پردازیم:

تاکید بر حفظیات و نه یادگیری اصولی
یکی از مهم ترین ایرادهایی که به سیستم آموزشی وارد است این است که بر حفظ اطلاعاتی بیهوده و بدون استفاده اصرار دارد. یعنی به جای این که مطلبی به طور اصولی به دانش آموز آموزش داده شود و برای او تفهیم شود، تلاش می شود مطلب در حافظه ی او گنجانده شود. در نتیجه ی این عملکرد، دانش آموز درکی از چیزی را که می تواند به زبان بیاورد ندارد. این عادت حفظ کردن باید با مهارت آموزی جایگزین شود.

دوری از استدلال
آموزش در کشور به طور عمده به این صورت است که اگر ادعایی مطرح می شود، دانش آموز باید آن را بپذیرد و برای آن استدلال و دلیلی آورده نمی شود. یعنی دانش آموز امکان دانستن این که چرا باید چیزی را قبول کند ندارد. پشت سخنان ارائه شده در کلاس های درس دلیل وجود ندارد پس سخنان از شخصی به شخص دیگر ممکن است ماهیتشان دچار تغییر شود.

درس زندگی کردن
مشکلات زندگی چیزی کاملا متفاوت از کتاب ها و واحدهای درسی است. ما با مطالب آموزش داده شده در کتاب های تدریس شده در مدارس نمی توانند با مشکلاتی که در مسیر زندگیشان با آن ها مواجه می شوند دست و پنجه نرم کنند و این به آن معناست که باید آموزش هایی وجود داشته که به ما آموزش دهد که برای مثال اگر با نا امیدی و بدبینی و … چگونه رفتار کنیم و برخوردمان با چالش های متفاوتی که در مسیر زندگی به آن بر می خوریم چگونه باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی شده تمام اطلاعات ثبت شده توسط مدارس نام برده شده ذکر شود و تمام تلاش سایت تاپتنا بر این بوده که اطلاعات کامل و جامع برای انتخاب بهترین محل تدریس مناسب برای دانش آموزان در منطقه در اختیار شما قرار گیرد. امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد. از همراهیتان تا پایان این مقاله سپاس گزاریم.

3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا