سرگرمی و ورزش

بهترین جاذبه های گردشگری مشهد【سال1402】❤️ + لیست 10 تایی

در این مقاله قصد داریم  10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد را معرفی کرده و شما را کمی با این شهر زیبا آشنا کنیم.

درباره مشهد

موقعیت جغرافیایی و آب و هوا

شهر مشهد مرکز استان خراسان رضوی بوده و واقع در شمال شرقی کشور ایران، در حوضه آبریز کشف رود، بین رشته کوه های بینالود و هزار مسجد می باشد.  این شهر به دلیل مجاورت کوه ها، دارای زمستان های خنک، تابستان های گرم و معتدل و چشمه های دلپذیر است.

دشت مشهد به صورت دره‌ای وسیع دارای ابعادی به طول بیش از 100 کیلومتر و عرض متوسط حدود 25 کیلومتر و وسعت حدود 2500 کیلومتر مربع است.

مشهد دارای آب و هوای جلگه ای با تابستان های گرم و معتدل و زمستان های سرد است. این شهر تنها 250 میلی متر در سال بارندگی دارد که بعضی آز آن ها به صورت برف است. مشهد دوره های مرطوب تری نیز دارد. قسمت عمده بارندگی در این شهر بین ماه های آذر و اردیبهشت است و تابستان ها معمولا گرم و خشک هستند و حرارت گاهی تا بالای 33 درجه سانتی گراد می رود.

مردم و جمعیت

اکثریت مردم مشهد را اقوام فارس تشکیل می دهند. سایر اقوام شامل افراد کرد و ترک زبان هستند که اخیراً از استان خراسان شمالی به این شهر مهاجرت کرده اند. همچنین جامعه قابل توجهی از غیر عرب زبانان عرب تبار وجود دارد که فرهنگ، غذاها و شیوه های مذهبی متمایز عرب را حفظ کرده اند.

اگر چه عمده مردم مسلمان بودند، در گذشته برخی اقلیت های مذهبی در مشهد وجود داشت، عمدتا یهودیانی که در سال 1839 پس از وقوع حادثه الله داد برای یهودیان مشهدی، در سال 1839 به اجبار مسلمان شدند. آن ها با نام جدید الاسلام شناخته شدند. در خارج، آنها با شیوه زندگی اسلامی سازگار شدند، اما اغلب به طور مخفیانه ایمان و سنت های خود را حفظ کردند.

اقتصاد

اقتصاد - آستان قدس رضوی

مشهد دومین قطب بزرگ تولید خودرو در ایران است. اقتصاد این شهر عمدتا بر پایه میوه های خشک، آجیل شور، زعفران، شیرینی های ایرانی مانند گز و سوهان، سنگ های قیمتی مانند عقیق، فیروزه، جواهرات نقره ای پیچیده با یاقوت یا زمرد، جواهرات طلای هجده عیار، عطر، سوغات مذهبی و …استوار است.

با بیش از 55 درصد کل هتل های ایران، مشهد قطب گردشگری کشور است. زیارتگاه های مذهبی قوی ترین جاذبه های مسافران خارجی است. سالانه 20 تا 30 میلیون زائر از ایران و بیش از 2 میلیون زائر و گردشگر از نقاط دیگر جهان به مشهد می آیند.

آستان قدس رضوی نقش اصلی اقتصاد شهر مشهد است. به گفته رئیس بخش روابط بین الملل بنیاد، زمین های اشغال شده توسط حرم امام رضا از سال 1979 چهار برابر شده است. این بنیاد بیشتر املاک مشهد را در اختیار دارد و فضای مغازه را به بازاریان و هتل داران اجاره می دهد. درآمد سالانه این بنیاد 210 میلیارد دلار برآورد می شود.

فرهنگ و تمدن

مشهد از دیرباز مرکز آموزش های مذهبی و غیر مذهبی بوده است و مرکز هنر ها و علوم اسلامی و تقوا و زیارت بوده است. حوزه علمیه مشهد یکی از بزرگ ترین حوزه های علمیه مدرسه سنتی اسلامی در مشهد است، که پس از انقلاب توسط عباس واعظ طبسی (که از سال 1979 رئیس هیئت آستان قدس رضوی بود) اداره می شد. تعداد مدارس حوزوی مشهد در حال حاضر 39 مدرسه است.

دانشگاه فردوسی مشهد به نام شاعر بزرگ ایرانی در اینجا واقع شده است و سومین موسسه در جذب دانشجویان خارجی، عمدتا از لبنان، سوریه، یمن، بحرین، جمهوری های آسیای مرکزی، محسوب می شود. مدرسه آیت الله الخویی اصلی ترین مرکز سنتی شهر برای یادگیری علوم دینی است. دانشگاه علوم اسلامی رضوی، که در سال 1984 تاسیس شد، در مرکز شهر و در مجتمع حرم قرار دارد. اعتبار آموزش مذهبی سنتی در مشهد باعث جذب دانش آموزان می شود که در سطح بین المللی به نام طلبه معروف است.

مشهد هم چنین یکی از قدیمی ترین کتاب خانه های خاورمیانه به نام کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی با سابقه بیش از شش قرن را در خود جای داده است. حدود شش میلیون سند تاریخی در کتابخانه مرکزی بنیاد وجود دارد. هم چنین یک موزه در این شهر، محل نگهداری بیش از 70000 نسخه خطی نادر از ادوار مختلف تاریخی است.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی، که بخشی از مجموعه آستان قدس رضوی است، شامل هنرهای اسلامی و آثار تاریخی است. در سال 1976، یک ساختمان جدید توسط معمار مشهور ایرانی داریوش بوربور طراحی و ساخته شد تا موزه و نسخه های خطی قدیمی را در خود جای دهد.

بهترین جاذبه های گردشگری مشهد کدامند؟

در ادامه قصد داریم شما را با 10 تا از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد آشنا کرده و سپس جزئیات سفر به این شهر را بررسی کنیم:

حرم امام رضا (ع)

حرم امام رضا

حرم امام رضا مهم ترین جاذبه مذهبی و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است. این حرم بزرگ ترین مسجد از نظر مساحت در کل جهان است. مسجد گوهرشاد، موزه، کتابخانه، چهار حوزه علمیه، قبرستان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن غذاخوری برای زائران، نمازخانه های وسیع و ساختمانهای دیگر نیز در این مجموعه قرار دارند.

این مجتمع یک مرکز گردشگری در ایران است و به عنوان “قلب ایران شیعه” توصیف شده است و طبق برآورد، بین 25 تا 28 میلیون شیعه ایرانی و غیر ایرانی هر ساله از حرم دیدن می کنند. این مجموعه توسط بنیاد آستان قدس رضوی اداره می شود و در حال حاضر توسط احمد مروی، روحانی برجسته ایرانی، اداره می شود.

از حیاط، راهرو های خارجی به نام دانشمندان به مناطق داخلی مسجد منتهی می شود. از آن ها به عنوان بست یاد می شود، زیرا قرار بود آن ها حفاظی برای مناطق زیارتگاه باشند. این بست ها شامل:

  • بست شیخ طوسی
  • بست شیخ طبرسی
  • بست شیخ حر عاملی
  • بست شیخ بهائی

راهرو های بست به مجموع 21 سالن داخلی (رواق) منتهی می شود که محوطه دفن علی الرضا را احاطه کرده است.

حرم امام رضا

مسجد گوهرشاد یکی از مشهور ترین مساجد ایران است و در مجاورت حرم مطهر امام رضا واقع شده است. این بنا در سال 821 هجری قمری ساخته شده است. به دستور گوهرشاد بیگم، همسر شاهرخ میرزا. مساحت آن 9410 متر مربع است و شامل یک حیاط، چهار ایوان و هفت نمازخانه بزرگ است.

دو مناره که هریک 40 متر ارتفاع دارند در دو طرف ایوان مقصوره واقع شده است. کتیبه ای در سمت چپ در حاشیه ایوان وجود دارد که توسط بایسنقر، یکی از بهترین خوش نویسان آن زمان، نوشته شده است. این بنا با چوب گردو و بدون استفاده از آهن و میخ ساخته شده است. این مسجد دارای یک کتابخانه عمومی با 34650 جلد است.

دو موزه در محدوده حرم مطهر وجود دارد، موزه آستان قدس و موزه قرآن. موزه آستان قدس یکی از غنی ترین و نفیس ترین موزه های ایران است. این ساختمان در محله شرقی صحن امام خمینی و نزدیک میدان حرم واقع شده است. قدمت برخی از اشیاء آن به قرن ششم هجری برمی گردد. مجموعه فرش و روکش های طلایی مقبره همه منحصر به فرد هستند و به قرن 11 و 13 باز می گردند.

هم چنین موزه قرآن در مجاورت موزه آستان قدس واقع شده است. این موزه شامل نسخه های خطی ارزشمندی از قرآن مجید منسوب به ائمه اطهار (ع) و چند نسخه خطی طلاکاری شده است.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی بی شک یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است. این مجموعه آرامگاهی است که از پایه مرمر سفید تشکیل شده است و بنایی تزیینی به افتخار فردوسی شاعر ایرانی واقع در توس ساخته شده است. این آرامگاه دقیقا در شهر مشهد واقع نیست و در اصل در 20 کیلومتری این شهر قرار دارد. این بنا در اوایل دهه 1930، در زمان رضا شاه ساخته شد و عمدتا از عناصر معماری هخامنشی برای نشان دادن فرهنگ و تاریخ غنی ایران استفاده می کند.

این مقبره در ابتدا توسط معمار ایرانی، حاج حسین لور زاده، طراحی شده بود. طراحی فعلی سازه عمدتا به کریم طاهرزاده نسبت داده می شود، که طرح گنبدی شکل قدیمی را لور زاده با طرح مکعبی مدرن جایگزین کرد.

بنای اصلی مقبره مستطیل شکل است و باغ بزرگی آن را احاطه کرده و با ساختاری به سبک باغبانی ایرانی معروف به چهار باغ تعامل دارد. بدن شاعر در واقع در مرکز محفظه مستطیل شکل گسترده ای در زیر مکعب چهار ستون پوشانده شده است. این ساختمان دارای ابعاد مساوی 30 متر در هر طرف است.

نشانی: 20 کیلومتری شمال مشهد، حدفاصل بین روستای اسلامیه و توس، نزدیکی دروازه رزان شهر طابران

کوه سنگی

کوه سنگی

کوه سنگی یکی از قدیمی ترین، مشهور ترین و بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است. کوه سنگی مشهد پس از امام رضا و آرامگاه فردوسی به عنوان سومین منطقه گردشگری محبوب و پر بازدید شناخته می‌شود.

کوه سنگی از راه خیابانی وسیع و مشجر، موسوم به خیابان کوه سنگی، که تا ایستگاه راه‌ آهن مشهد ادامه می‌یابد، به بدنه اصلی شهر مشهد متصل شده است. هم چنین خط دو متروی مشهد این پارک زیبا را به سایر مناطق مشهد متصل می کند. ایستگاه منحصر به فرد متروی کوه سنگی نیز در سالهای اخیر ساخته شده است. خیابان کوه سنگی تا سال ها، از خیابان‌ های فاخر و برتر کشور بود.

این مکان در زمان شاه محلی برای خوش گذرانی بود و رستوران و تالار آن برای استفاده ثروتمندان شهر استفاده می شد. اولین باغ وحش مشهد در ضلع غربی کوه سنگی ایجاد شده بود که بعد از انقلاب تخلیه و هم اکنون در محل آن یک آسمان خراش ساخته شده است.

کوه سنگی در شهر مشهد به شکل مثلث دیده می شود و قسمت بزرگی از این پارک که باعث جذابیت آن شده همان ارتفاعات و دو کوه سنگی این پارک است و دلیل نام گذاری این مجموعه هم وجود همین دو کوه سنگی در این منطقه است. اگر بالای این کوه ها قرار بگیرید تمام شهر دیده می شود و چشم انداز زیبایی از نقاط گوناگون شهر شامل حرم مطهر امام رضا، باغ های مشهد و سایر ساختمان ها و اماکن در مقابل شما قرار دارد.

نشانی: مشهد، بزرگراه کلانتری، بلوار برادران خلیلی

آرامگاه نادر شاه

آرامگاه نادر شاه

آرامگاه نادر شاه یکی دیگر از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است که توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است.

پس از مبارزات موفقیت آمیز نادر علیه امپراتوری مغول، وی با ثروت هنگفتی به وطن خود بازگشت: تخت طاووس، الماس کوه نور و 700 فیل، 4000 شتر و 12000 اسب که واگن هایی حمل می کردند که همگی با طلا، نقره و سنگ های قیمتی بارگیری شده بودند. نادر که غارت خود را در شهر کلات پنهان کرد، فورا به صنعت گران مغولی که آن ها را به ایران آورده بود، دستور داد تا برای او آرامگاهی بزرگ به سبک مغول بسازند.

پس از ترور نادر شاه، او در همان مکان به خاک سپرده شد، سپس در دوره قاجار برای قدردانی از تلاش های وی، مقبره جدیدی برای او ساختند. علاوه بر مقبره او، یک کتاب فروشی و دو سالن موزه در آنجا قرار گرفته است. در یکی از سالن های موزه، می توانید سلاح های مختلف را مشاهده کنید و در سالن دیگر، می توانید با مشاهده اشیایی که نادر شاه از آنها استفاده می کرد، سفری زمانی داشته باشید.

این بنا بر زمینی به مساحت 1448 متر مربع ساخته شده است و در سال 1963 افتتاح شد. این ساختار شامل کتاب خانه مرکزی، سالن اصلی و بخش هایی است که برای مقاصد رسمی مورد استفاده قرار می گیرند و در اطراف آرامگاه قرار دارند. نمونه هایی از وسایل مورد استفاده در جنگ در دوره نادر شاه و مجموعه ای از اشیاء مربوط به هزاره های قبل از میلاد مسیح در این جا نمایش داده شده است.

نشانی: مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهار راه شهدا (نادری سابق)

شاندیز

شاندیز

شاندیز مشهد یکی از شهرهای خراسان رضوی است که از بهترین جاذبه‌های گردشگری مشهد محسوب می شود. از ویژگی های منحصر به فرد شاندیز، دره های با صفا و پر آبی است که به همراه درختان سر به فلک کشیده، گل‌های وحشی، آب و هوای معتدل شاندیز و رودخانه‌های روانی که از دامنه های شمالی کوه‌های بینالود سرچشمه می‌گیرند مناظر زیبایی را آفریده‌اند.

از جمله رودهایی که در این منطقه جریان دارند می توان به مایان، مغان، کنگ، جاغرق و زشک اشاره نمود. این رودخانه های همیشه پر آب در ارتفاعات بخش جنوبی شهر شاندیز، این منطقه را به یک نقطه ییلاقی که در زمستان هوای نسبتا سرد و در تابستان آب و هوایی معتدل و خنک دارد تبدیل کرده است. برای دوری از هیاهو و ترافیک، این شهر جز یکی از بهترین مکان ها به شمار می‌رود.

نشانی: خیابان امام رضا، میدان ملک آباد، پل آزادی، 18 کیلومتری بلوار وکیل آباد

طرقبه

طرقبه

شهر طرقبه یکی از معروف ترین و بهترین جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می شود. طرقبه دارای مراکز متعدد گردشگری است و از مراکز مهم گردشگری استان خراسان به شمار می‌رود. این منطقه کوهستانی زیبا دارای باغ‌ها و پارک‌های زیادی است و به داشتن تپه‌ های زیبا و شب‌های خنک در تابستان مشهور می‌باشد و نیز محصولات باغی فراوان از جمله سیب و گیلاس مرغوب دارد.

مجموعه تفریحی ویلاشهر که تا طرقبه تنها ۱۰ دقیقه فاصله دارد، دارای انواع و اقسام تفریحات ویژه است که می‌ توانید برای گذراندن اوقات فراغت در یک فضای امن، وارد این مجموعه تفریحی شوید.

نشانی: ۱۶ کیلومتری از مشهد، قسمت انتهایی غربی بلوار وکیل آباد

غار مغان

غار مغان

غار مغان از مکان های طبیعی و از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است. این غار در 28 کیلومتری مشهد و در قسمت جنوبی روستای مغان قرار دارد. بر اساس شواهد موجود و کشف فسیل حلزون در مسیر های منتهی به غار، قدمت این غار به صد میلیون سال پیش یا دوره دوم زمین شناسی بر می گردد. این غار به دلیل پرتگاه های مرگبار آن بسیار خطرناک است، اگر بدون راهنما و امکانات ویژه وارد آن شوید.

غار دارای دو دهانه است. ارتفاع آن از سطح دریا 2910 متر است. نشانه هایی از استالاگمیت ها (ستونی از مواد معدنی که از کف غار بالا می آیند) و استالاکتیت ها (ستونی از مواد معدنی که به صورت قندیل از سقف غار آویزان می شوند) و چندین چاه وجود دارد که عمق یکی از آنها 25 متر است. علاوه بر این، پرتگاهی با عرض 35 سانتی متر و حوضچه ای وجود دارد. این غار در سال 1324 توسط کوهنوردان در شهرستان مشهد کشف شد.

نشانی: 70 کیلومتری شهر مشهد، روستای مغان

خانه داروغه

خانه داروغه

خانه داروغه شاید شهرت دیگر مکان های مشهد را نداشته باشد اما به طور قطع یکی از زیباترین و بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است. این خانه متعلق به محمد یوسف خان هراتی، آخرین داروغه مشهد در دوره قاجار، بود و توسط معماران و کارگران روس ساخته شده است. این اثر در تاریخ 7 مهر 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نخستین شومینه و حمام خصوصی مشهد متعلق به این خانه است.

بر اساس شواهد موجود تا حدود سه دهه گذشته، این بنای تاریخی کاربرد مسکونی داشته است، اما سال 1366 این خانه توسط ورثه به نمایندگان یکی از هیئت‌ های مذهبی روستای شهیدیه شهرستان میبد یزد فروخته شد و از آن پس تا سال 1391 از این بنا به عنوان محل تجمع و اسکان هیئت‌ های مذهبی استفاده می‌شد. این خانه تاریخی در سال 1391 توسط شهرداری مورد تملک قرار گرفت و با هزینه شهرداری مرمت شد.

خانه داروغه مشهد همه روزه از ساعت 8 صبح تا 14 ظهر و 16 تا 19 عصر آماده خدمت رسانی است. هزینه ورودی خانه داروغه در سال 1399، 3000 تومان بوده است.

نشانی: مشهد، خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

روستای زشک

روستای زشک

روستای زشک به دلیل طبیعت زیبا و با طراوت و آب و هوای عالی یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می شود. از نظر موقعیت جغرافیایی، روستای زشک در جنوب شرقی کوه بینالود و با فاصله 20 کیلومتری از شهر مشهد واقع است. درحقیقت، روستای زشک در شهر شاندیز قرار دارد. سرشماری سال 1385 در مرکز آمار ایران نشان می دهد جمعیت روستای زیبای زشک حدود 2171 نفر است. اگرچه این جمعیت در فصل تابستان به دلیل آب و هوای مطبوع و دلپذیر روستای زشک به 8000 نفر نیز می رسد.

نام روستای زشک برگرفته از دو ترکیب زو و اشک است که به معنی چشمه های جوشان می‌باشد. زشک از دیرباز تا کنون منطقه‌ای پر آب در خراسان بوده که آب و هوایی مثال زدنی داشته است. همچنین در زشک یک رودخانه دائمی وجود دارد که زیبایی‌ و طراوت منطقه را دوچندان کرده است.

قله شیرباد بلند ترین قله رشته‌ کوه بینالود است. این قله که به آن بام خراسان نیز می‌گویند، ارتفاعی معادل 3300 متر دارد و گروه‌های کوهنوردی زیادی برای فتح این قله نفس‌ گیر، مسیر کوهستانی را از روستای زشک آغاز می‌کنند. در دامنه های قله شیرباد دره ای زیبا و سرسبز به نام نِهِل وجود دارد که سرچشمه رودخانه زشک از آنجا می آید. چشمه نهل در دشت سبزی به نام اولنگ قرار گرفته و همیشه پر خروش و جوشان است.

اگر برای گردش به مشهد می روید، حتما به این روستای زیبا با طبیعت با طراوت و آب و هوای درجه یک سری بزنید.

نشانی: رشته کوه بینالود، 15 کیلومتری شهرستان شاندیز

خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک سرآمد خانه های تاریخی مشهد و مطمئنا یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد است. خانه ملک متعلق به یکی از واقف ترین افراد و از ثروتمندان ایران است. این خانه یکی از آثار ملی ایران به شمار می رود.

حاج حسین ملک، معروف به حاج حسین آقا ملک و صاحب این خانه، موسس موزه و کتاب خانه ملک به همراه املاک و مستغلات وقف آستان قدس رضوی در سال 1316 می‌باشد. گستردگی موقوفات مرحوم ملک تا حدی است که آستان قدس رضوی اداره‌ای به نام اداره موقوفات ملک دارد. کتاب‌ خانه و موزه‌ای عظیم نیز از وی باقی‌مانده که در شهر تهران واقع است. از دیگر کارهای خیر او اختصاص دو میلیون متر مربع زمین جهت ساخت خانه برای فرهنگیان و واگذاری چند ده هزار متر زمین برای پارک عمومی در مشهد است.

اگر در سفر خود به مشهد به این خانه نیز سری زدید، علاوه بر زیبایی های مربوط به معماری و ساختمان، با خرید انواع آثار هنری می توانید سوغاتی هنری مناسبی از شهر مشهد نیز تهیه کنید.

نشانی: مشهد، خیابان امام خمینی (ارگ)، سه راه دارایی

سفر به مشهد

خوشبختانه روش های زیادی برای سفر به مشهد با وسایل نقلیه متفاوت و هزینه‌ های مناسب وجود دارد. شما می‌ توانید با ماشین شخصی خودتان به مشهد سفر کنید و یا اگر حوصله رانندگی ندارید، با اتوبوس، قطار و هواپیما خود را به مشهد برسانید.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های هر سفری اقامت در آن شهر است. اما بعید است شما در سفر خود به مشهد، دچار دردسر برای پیدا کردن محل اقامت شوید. برای اسکان در مشهد شما گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. اگر قصد سفر به مشهد را دارید نگاهی به مقاله بهترین هتل های مشهد سایت تاپتنا بیاندازید.

کلام آخر

در این مقاله ۱۰ تا از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد را به شما معرفی کردیم. تمام تلاش سایت تاپتنا بر این بوده که مطالب مورد نیاز برای مخاطبان عزیز تهیه و منتشر کند. امیدواریم که سودمند بوده باشد. از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله سپاس گزاریم.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا